Bekijk Volledige Versie : Vliegen met TUIfly Nederland (voorheen Arke/Arkefly)
Dank je, Niels. Dan zet ik het in mijn agenda. Houdt TUI stipt de vluchttijd aan of alleen de datum?
Transavia houdt stipt de vluchttijd aan nl.
b767-300er
11-01-16, 06:20
TUI houdt ook stipte de vluchttijd aan. Sterker nog, TUI houdt de NL tijd aan
Dus als je om 15.00 uit Florida vertrekt, kan je in Nederland om 21.00 pas reserveren (het is dan 1500 in Florida)
Wij zullen dit jaar voor het eerst met TUI vliegen, geen idee wat we ervan kunnen verwachten.
We vertrekken pas in september maar hebben al enige gegevens gehad met tijden ( waar we maar niet te veel op zullen focussen gezien het nog zo ver in de toekomst is)
msterdam (SCHIPHOL AIRPORT)
09-09-2016
Vertrektijd: 15:15
Sanford (Orlando Sanford)
09-09-2016
Aankomsttijd: 19:25
Maatschappij:
TUIfly
Vluchtnummer:
OR 317
Vliegtuigtype:
Boeing 787 Dreamliner
Klasse:
Comfort
Tussenlanding(en):
Non-stop vlucht
anford (Orlando Sanford)
23-09-2016
Vertrektijd: 20:30
Amsterdam (SCHIPHOL AIRPORT)
24-09-2016
Aankomsttijd: 14:25 (volgende dag)
Maatschappij:
TUIfly
Vluchtnummer:
OR 318
Vliegtuigtype:
Boeing 787 Dreamliner
Klasse:
Comfort
Tussenlanding(en):
1
b767-300er
11-01-16, 15:15
Zijn dezelfde tijden als die ik noemde een paar posts terug!
Onze zoon van 11 is ook een moeilijke eter nu vragen wij ons af wat houdt het kindermenu in ?
toch een vraagje aan de mensen die al geweest zijn, mag je gewoon eten meenemen het vliegtuig in? heb gelezen dat de maaltijd aan boord niet echt lekker zou smaken... daarom willen we zelf wat broodjes meenemen zodat we in ieder geval iets te eten hebben..
(mijn dochter las de menu's en wil liever een kindermenu maar ja, ze is al 18 dus denk niet dat dat gaat lukken hehe)
Stel je van dat kindermenu niet te veel voor hoor! Een aantal jaar geleden had mijn zoon ook het kindermenu en hij heeft het laten staan. Een paar aan het bakje vastgekoekte gehaktballetjes en wat doperten etc. Zag er niet smakelijk uit.
Wij gaan meestal voor vertrek nog even langs de AH to Go (op Schiphol Plaza) en halen daar wat lekkere dingetjes voor onderweg. Zo zat mijn man laatst lekker aan de sushi :)
Het kindermenu wat wij hadden was geen hoogstandje. Maar wij hadden ook niet meer verwacht aan boord van een vliegtuig ! De rest was meer ook goed aan boord. Wij vlogen met de dreamliner premium
Wij vliegen ook met de dreamliner (comfort) maar zoals ik nu lees is het het beste om van te voren wat eten in te slaan zodat we geen teleurstelling krijgen aan boord . Wij passen ons wat makkelijker aan :)
Het kindermenu wat wij hadden was geen hoogstandje. Maar wij hadden ook niet meer verwacht aan boord van een vliegtuig ! De rest was meer ook goed aan boord. Wij vlogen met de dreamliner premium
Idd dus gewoon even inkopen doen bij de plaatselijke AH of nog even snel langs de warme bakker
Stel je van dat kindermenu niet te veel voor hoor! Een aantal jaar geleden had mijn zoon ook het kindermenu en hij heeft het laten staan. Een paar aan het bakje vastgekoekte gehaktballetjes en wat doperten etc. Zag er niet smakelijk uit.
Wij gaan meestal voor vertrek nog even langs de AH to Go (op Schiphol Plaza) en halen daar wat lekkere dingetjes voor onderweg. Zo zat mijn man laatst lekker aan de sushi :)
Zijn dezelfde tijden als die ik noemde een paar posts terug!
Top, zal even terug zoeken kijken wat je erover zei, ik heb me net ingeschreven had wel wat snel door gelezen :D
Vandaag weer geboekt. Voor een totaalprijs van 1170 euro (incl reseveringskosten en calamiteitenfonds) (585 p.p.)
Vervoer
Reiziger(s): 1, 2
Van: Sanford
Naar: Amsterdam
Vertrekdatum/-tijd: 15/04/2016 20:30
Aankomstdatum/-tijd: 16/04/2016 14:25
Airline: TUIfly
Vluchtnummer: OR 318
Zitcomfort en service: Economy
Tussenstop: 1
Vliegtuigtype: Boeing 787 Dreamliner
Reiziger(s): 1, 2
Van: Amsterdam
Naar: Sanford
Vertrekdatum/-tijd: 10/10/2016 9:45
Aankomstdatum/-tijd: 10/10/2016 13:55
Airline: TUIfly
Vluchtnummer: OR 317
Zitcomfort en service: Economy
Vliegtuigtype: Boeing 787 Dreamliner
Klopt. Die worden met de 767 gedaan
Spijtig, de dreamliner was nochthans goed bevallen vorig jaar.
Onze zoon van 11 is ook een moeilijke eter nu vragen wij ons af wat houdt het kindermenu in ?
denk je er aan dat je voor tweede koffer moet bij betalen. dit komt van de tui website.
Met één koffer heen en twee koffers terug? Bij ons regelt u dat eenvoudig tegen een kleine vergoeding.
comfort class is zelfde eten als economy en de rest van het vliegtuig. comfort is alleen paar cm meer beenruimte. bedenk ook dat je maar een glaasje water krijgt bij je eten en voor frisdrank en dergelijke moet bijbetalen. (niet in premium comfort en Starr class)
b767-300er
12-01-16, 19:51
denk je er aan dat je voor tweede koffer moet bij betalen. dit komt van de tui website.
Met één koffer heen en twee koffers terug? Bij ons regelt u dat eenvoudig tegen een kleine vergoeding.
je boekt bagage per kilo. Niet per koffer bij TUI. Als je 20 kilo vrijdom hebt, mag je dat rustig over 3 koffers verdelen.
Kan deze discussie niet in het TUI topic vervolgd worden?
b767-300er
12-01-16, 19:54
bedenk ook dat je maar een glaasje water krijgt bij je eten en voor frisdrank en dergelijke moet bijbetalen.
flauwekul. Als je mensen wilt informeren, geef dan in ieder geval de juiste informatie.
flauwekul. Als je mensen wilt informeren, geef dan in ieder geval de juiste informatie.
ik heb in november met arke gevlogen comfort class toen was dit echt zo. in premium comfort en starclas niet.
http://www.tui.nl/vliegtickets/services/maaltijdreservering/ texst komt hier weg hoor.
Verre bestemmingen
Onderweg van en naar een verre bestemming, serveren wij gratis een warme maaltijd met een glaasje water. Zin in meer drankjes of een snack? Tegen betaling kunt u deze bestellen aan boord. Voor passagiers in Star Class of Premium is deze service gratis.
Let op: vluchten van/naar Gambia, Senegal, Dubai en Kaapverdië vallen onder de maaltijdservice van Europese- en Middellandse Zee bestemmingen.
en excuus voor reageren hier ipv
http://www.floridaforum.nl/showthread.php?17650-Vliegen-met-TUI-(voorheen-Arke)
Kan deze discussie niet in het TUI topic vervolgd worden?
Inderdaad, dit heeft mij ook in verwarring gebracht. Moderater zou dit verplaatst kunnen worden?
Mod: done! Andere topic gesloten.
b767-300er
12-01-16, 22:55
Nou dan weet ik niet waarmee ik normaal vlieg, maar ik kan tijdens de maaltijd kiezen uit een paar drankjes ipv alleen water. Koffie en of Thee toe. Maar wellicht is dat onlangs veranderd. Zal volgende week eens kijken wat ik te drinken krijg.
Niels, ik ben afgelopen vrijdag met Tui van Amsterdam naar Orlando gevlogen.
En inderdaad gratis is alleen water en de koffie na de maaltijd.
De rest moet worden betaald.
Zelfs is het zo dat als ze tussen de maaltijden door met "de kar" langskomen en je water vraagt een flesje water krijgt en dan wordt daar 2,50 of 2,75 voor gevraagd.
Maar als je naar de pantry gaat en om water vraagt krijg je gratis een klein glaasje.
b767-300er
13-01-16, 07:01
Ja, dat je voor alles moet betalen is me bekend. Dacht alleen dat je bij de maaltijd wel kon kiezen uit een klein assortiment dranken. Ach. Vliegen brengt me van A naar B.
Dat was niet zo, Niels op Florida. De laatste keer kregen wij idd gewoon gratis wijn bij het eten en water onbeperkt.
Dat was niet zo, Niels op Florida. De laatste keer kregen wij idd gewoon gratis wijn bij het eten en water onbeperkt.
Fitrzroy, wanneer was de laatste keer?
Ja, dat je voor alles moet betalen is me bekend. Dacht alleen dat je bij de maaltijd wel kon kiezen uit een klein assortiment dranken. Ach. Vliegen brengt me van A naar B.
Dat is zo. En je kiest voor een goedkope vlucht dan moet je dat maar op de koop toe nemen.
Toen we de vlucht Orlando naar Amsterdam maakten was het eten echt afschuwelijk.
En ik ben echt geen klager wat eten aangaat.
Dus ik heb vorige week mijn eigen broodjes meegenomen.
Maar deze keer viel het eten best mee.
Frans, de laatste keer is alweer bijna 2 jaar geleden. Dus misschien dat het nu veranderd is. Voor jou is wsch toch anders omdat je zo vaak vliegt. Maar wij zijn toch op vakantie dus dan betaal ik wel. Geen probleem, vakantie kost nu eenmaal geld. Heb echt zo'n hekel aan van die kleffe broodjes die je dan uit je rugzak moet vissen.
. Heb echt zo'n hekel aan van die kleffe broodjes die je dan uit je rugzak moet vissen.
Haha, inderdaad. Maar toen wij vorige maand terugvlogen naar Amsterdam zag ik op de menu een broodje kroket staan. Het water liep me uit de mond. Maar toen ik het wilde bestellen werd me verteld dat het alleen kan richting USA van uit Nederland i.v.m. bepalingen voor voedsel van de USA. En toen ik een ander broodje bestelde was dat een klef broodje. Vandaar dat ik mijn eigen voedsel maar meeneem. Maar die tien uur overleef ik dan wel hoor.:cool:
Nou dan weet ik niet waarmee ik normaal vlieg, maar ik kan tijdens de maaltijd kiezen uit een paar drankjes ipv alleen water. Koffie en of Thee toe. Maar wellicht is dat onlangs veranderd. Zal volgende week eens kijken wat ik te drinken krijg.
nu ben ik nieuwsgierig van aard. hoe was je vlucht? welke classe heb je gevlogen? was entertainment nog wat? en mocht je het toevallig hebben getest kun je inmiddels ipad opladen via de usb poort dat werkte met mijn laatste vlucht nog niet. volgends te arke helpdesk op twitter zou dit inmiddels moeten werken.
b767-300er
18-01-16, 06:10
Ik vlieg donderdag pas.
dat opladen werkt zowiezo wel. Dat lukte mij afgelopen zomer al.
in november werkte het niet in ieder geval in de dreamliner waar ik in zat maar mooi dat het werkt :)
en fijne vlucht toegewenst alvast :)
als het goed is krijg je als je het entertainment systeem hebt deze films te zien :)
http://media.tuicontent.nl/faq/cctotaal/naardebestemming/Entertainmentflyer.pdf
b767-300er
18-01-16, 18:41
Dat hoef je mij niet te vertellen :) Ben redelijk bekend met TUI :)
Ik zat van de zomer in de TFL en die deed het prima qua opladen van mijn iPhone
ja telefoons deden het prima met opladen alleen mijn ipad en android tablet niet :)
b767-300er
18-01-16, 22:28
Excuus. Mijn ipad ook...
mooi dan hebben ze dat gefixed inmiddels :)
Ja hoor. Ruim een week geleden in de dreamliner zowel telefoon als Ipad als Tablet van stroom voorzien. Alles natuurlijk via USB.
Bij het opladen van de telefoon is het wel belang (bij Samsung) dat je het goede kabeltje bij je hebt.
Maar niet zoals bij een A380 een stroomvoorziening via een wandcontactdoos.
Even nog over het eten en drinken op de vlucht van en naar Florida.
Dit staat op de site.
Verre bestemmingen Onderweg van en naar een verre bestemming, serveren wij gratis een warme maaltijd met een glaasje water. Zin in meer drankjes of een snack? Tegen betaling kunt u deze bestellen aan boord. Voor passagiers in Star Class of Premium is deze service gratis.
Dank voor de tips over het opladen van mobiel/tablet, goed om te weten dat dat alleen werkt met een usb kabeltje, dan gaan deze ook mee.
Weet iemand hoe groot de kans is dat je ook daadwerkelijk je duo-Seat toegewezen krijgt?
Iemand hier ervaring mee? Het rare vind ik sowieso al dat de stoel naast mij nu niet geblokkeerd is terwijl ik wel een duo-Seat heb besteld. Of kun je dat zelf niet zien?
marjolijne
13-02-16, 11:04
Je krijgt de duo-seat alleen toegewezen als de vlucht niet vol zit.
Zit deze wel vol, wordt het plekje bezet en krijg je je geld terug.
Wel kan je dan gewoon naast elkaar zitten.
b767-300er
13-02-16, 12:39
Dat kun je zelf niet zien.
Als ze je stoel alsnog verkopen verdienen ze meer aan die persoon als aan jouw duoseat
Ja, dat snap ik wel, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat ze die plaats als bezet weergeven totdat de vlucht uitverkocht is en ze die plek ook echt nodig hebben.
b767-300er
13-02-16, 15:15
Het stoelreserveringsysteem staat los van het boekingssyteem.
Even een vraagje aan b767-300er: ik heb een hele tijd geleden een advies van jou gelezen dat je op de heenweg het beste aan de linker/rechterkant van de Dreamliner kunt gaan zitten en terug dan net andersom. Hoe zat dat ook alweer? Wij willen in juni weer naar Orlando en boeken dan comfort class.
Tja, wil je aan de zonkant of de schaduwkant?
Ik denk schaduwkant, want dan kan het raamluik open blijven.
b767-300er
28-02-16, 00:44
Hoe laat vertrek je?
Maandags 9.45 uur vanaf Schiphol. Terug vrijdags 19.35 vanaf Sandford via MIA naar Schiphol. We hebben nu in optie staan heen 30/5 en terug 10/6. Manlief moet nog weten of hij vrij krijgt van zijn werk.
b767-300er
28-02-16, 10:47
Voor de terugreis stoelen ABC, voor de heenreis GHJ.
Dan zit je te schaduw.
Overigens kan het raamluik in een 787 niet "dicht" maar alleen "gedimt" worden, maar dat terzijde.
b767-300er
28-02-16, 10:50
https://www.quora.com/How-does-the-Dreamliner-window-dimming-work-Will-this-be-implemented-in-other-airplanes
Wij vliegen 's middags om 15.15 richting Sanford dus dan neem ik aan dat wij precies andersom moeten gaan zitten als we in de schaduw willen zitten, dus ABC voor de heenreis?
b767-300er
28-02-16, 11:13
Nee, pak ook maar GHJ. Of je moet hoogzomer gaan
Ja we gaan in juli, dus dan maar ABC?
b767-300er
28-02-16, 12:56
voor de heenreis wel ja
Dank je wel voor het advies! We zullen er rekening mee houden.
Wij ook. Dank je wel voor je advies!
Ta2 Gerrit
12-03-16, 16:45
Naar aanleiding van een reactie op ons reisblog (https://dbw2016.wordpress.com/) vandaag heb ik een vraagje. Is het zo dat het interview voorafgaande aan je vlucht naar de US (over of je de bagage zelf ingepakt hebt en zo) bij TUI niet meer aan de orde. Wij moesten het bij United namelijk nog wel beantwoorden net voor de checkin. Vreemd.
Naar aanleiding van een reactie op ons reisblog (https://dbw2016.wordpress.com/) vandaag heb ik een vraagje. Is het zo dat het interview voorafgaande aan je vlucht naar de US (over of je de bagage zelf ingepakt hebt en zo) bij TUI niet meer aan de orde. Wij moesten het bij United namelijk nog wel beantwoorden net voor de checkin. Vreemd. Vreemd, wij hebben vorig jaar bij ( toen nog ) ArkeFly nog wel het bewuste 'kruisverhoor' moeten ondergaan....
In januari met Tui gevolgen en inderdaad de gebruikelijke vragen werden niet meer gesteld.
Penpe, wat vreemd. Ik ben dit jaar in januari naar Florida gevlogen met TUI vanuit Amsterdam.
Vorig jaar met Jetairfly Brussel naar Florida en Tui Amsterdam naar Florida.
Het jaar daarvoor met Arkefly naar Florida en op al deze vluchten geen "kruisverhoor".
De jaren daarvoor vliegend met Delta, United, Icelandair en KLM naar diverse andere bestemmingen wel.
b767-300er
12-03-16, 19:39
En weer wordt er van alles door elkaar gehaald...
Vwb Amsterdam Schiphol:
bij uitvoerende Amerikaanse maatschappijen vliegend naar de VS wordt elke passagier onderworpen aan een kort intervieuw. Aan de hand van de antwoorden wordt bepaald of je nog een uitgebreider intervieuw krijgt of niet.
Let op. De uitvoerende maatschappij is leidend! Al heb je via Delta geboekt op een KLM kist dan is KlM de uitvoerende maatschappij en krijg je het intervieuw niet. Het intervieuw wordt afgenomen door medewerkers van ProCheck International. Personeel handelt in dienst van dat bedrijf wat gecontroleerd wordt door de Amerikaanse Overheid.
Verder worden alle passgiers van alle maatschappijen vliegend naar Israel ook ondervraagd
De intervieuws vinden plaats bij:
Inchecken (alle united en American passagiers en Delta Business class passagiers)
gate: alle united en American passagiers welke overstappen op Schiphol) alle passagiers reizend naar Israel.
cluster op E4 en D1: alle delta overstappers en alle Delta economyclass passagiers
KLM Crown Lounge: alle Delta business overstappers die niet via de clusters gaan.
Alle overige maatschappijen welke op de VS vliegen houden geen intervieuws (nooit gedaan ook) met alle passagiers, maar ad random een select aantal. Dit is overigens een ander intvervieuw als hierboven beschreven. Deze ad random gekozen passagiers worden vervolgens geintervieuwed door Procheck International.
passagiers doe een overstap elkders in Europa hebben voor hun vlucht naar de VS
krijgen pas een intervieuw of iets soortgelijks op de luchthaven van overstap. (Als je bijvoorbeeld met icelandair, Iberia of Lufthansa vliegt en een overstap hebt op Reykjavik of Frankfurt of Madrid.
Vluchten naar overige bestemmingen of van andere maatschappijen hebben geen intervieuws!
En weer wordt er van alles door elkaar gehaald...
Vwb Amsterdam Schiphol:
bij uitvoerende Amerikaanse maatschappijen vliegend naar de VS wordt elke passagier onderworpen aan een kort intervieuw. Aan de hand van de antwoorden wordt bepaald of je nog een uitgebreider intervieuw krijgt of niet.
Sorry dat ik iets door elkaar haal maar ik was verbaasd dat Penpe vorig jaar vliegend met Arkefly wel een interview kreeg en ik niet.
b767-300er
13-03-16, 07:40
Ik heb hier een paar maanden geleden al wat over geschreven.
http://www.floridaforum.nl/showthread.php?4705-Vliegen-van-naar-via-Frankfurt&p=216830&viewfull=1#post216830
@frans1949
ook ik heb je een PB gestuurd :)
Ta2 Gerrit
13-03-16, 19:00
Bedankt (weer) voor de duidelijke uitleg, Niels. En ook die paar vragen zullen ons niet tegenhouden te blijven vliegen op de US ;)
@frans1949
ook ik heb je een PB gestuurd :)
Ontvangen en bedankt vooor je antwoord.
Ik had eigenlijk al eerder zo'n vermoeden.:cool:
Ik heb ergens gelezen dat je, je ipad/phone/pod etc. voor 100% opgeladen moet hebben als je met een Amerikaanse maatschappij vliegt, is dit bij TUI ook zo?
Hoi Jose,
Die regel ken ik niet en lijkt me ook niet haalbaar.
Het is wel zo dat de er maatschappijen zijn waarbij je het toestel in werkende staat moet tonen, dus niet een tablet mag meenemen als deze leeg is en niet aan kan.
Alle reizigers die vanaf Europa rechtstreeks naar de VS vliegen dienen aan kunnen tonen dat alle elektronische apparaten in hun handbagage dit ook echt zijn.
Om die reden dienen alle apparaten uit de handbagage opgestart te kunnen worden, of dit een iPad, iPod, telefoon, Laptop, Tablet of fototoestel is.
Daarom is het advies om alle spullen in je handbagage zó voor te bereiden dat ze allemaal met goede (volle) batterijen zijn voorzien.
Dingen die niet kunnen worden opgestart worden ingenomen en kunnen niet worden meegenomen.
Ik heb zelf en maar 1 keer meegemaakt dat bij mij écht alles moest worden opgestart... maar toch...
b767-300er
13-03-16, 20:37
Ontvangen en bedankt vooor je antwoord.
Ik had eigenlijk al eerder zo'n vermoeden.:cool:
Met alle respect, maar niemand heeft enig idee waar dit nu over gaat.
Of ga lekker via PM verder, of maak ons deelgenoot van het gesprek. .
b767-300er
13-03-16, 20:38
Apparaten dienen opgeladen te zijn inderdaad. Er kan steekproefsgewijs gecontroleerd worden.
Zelf 2x meegemaakt echter niet op vluchten van/naar de VS
Met alle respect, maar niemand heeft enig idee waar dit nu over gaat.
Of ga lekker via PM verder, of maak ons deelgenoot van het gesprek. .
Sorry, je hebt gelijk.
Dit had eigenlijk een privé berichtje moeten zijn.
Zal niet weer gebeuren
Dankjewel b767-300er had ik het toch goed gelezen:cool:
Niels, kan ik ervan uitgaan dat de vertrektijd van de vlucht van vrijdag in Miami zaterdag om 00.20 uur is? Omdat het nl hier in Florida al zomertijd is en in Nl nog niet. Even voor de zekerheid.
b767-300er
15-03-16, 13:19
De tijden gepubliceerd op je tickets zijn leidend.
Zover ik weet is het in de VS nu nog een uurtje later geworden wat het al was en zal je vertrektijd inderdaad op 00.20 liggen.
Aan bovengenoemde info kan je echter geen rechten ontlenen!
Groeten Niels
masterkabal
01-04-16, 17:48
Ik kreeg vandaag bericht van TUI dat de Dreamliner niet beschikbaar is voor onze terugvlucht op 30 mei.
Hebben meer mensen dit meegemaakt?
De heenweg op 16 mei vliegen we nog wel met de Dreamliner gelukkig.
b767-300er
01-04-16, 18:06
Klopt. 1 van de dreamliners in onderhoud. Je vliegt dan met de 767. Gebeurd heel af en toe eens. Machines moeten ook wel eens in onderhoud :)
masterkabal
01-04-16, 18:20
Klopt. 1 van de dreamliners in onderhoud. Je vliegt dan met de 767. Gebeurd heel af en toe eens. Machines moeten ook wel eens in onderhoud :)
Ik heb altijd die pech dat ze dan net onderhoud hebben :(
b767-300er
01-04-16, 18:47
Volgens mij heeft de TFK zijn 2-jaars APK.
Ik heb altijd die pech dat ze dan net onderhoud hebben :(
En ik nu maar duimen dat 15 april de Dreamliner gewoon wordt ingezet. :p
b767-300er
01-04-16, 19:16
Ach. Anders zit je lekker met zijn 2-en op een tweetje.
Remco Stoffelen
01-04-16, 20:38
Ik kreeg vandaag bericht van TUI dat de Dreamliner niet beschikbaar is voor onze terugvlucht op 30 mei.
Wij zijn ook helaas de dupe van het onderhoud (zoals ik nu lees) van de dreamliner. Wij zouden 30 mei juist vertrekken.
Ben alleen benieuwd of er veel verschil zit behalve de nieuwste snufjes.
b767-300er
01-04-16, 20:50
In een 767 zit je 2-4-2 en in de dreamliner 3-3-3 (Economy en comfort)
Plafond in 767 is ietsje lager. Bagagebakken zijn iets kleiner
Kist is stuk smaller (daarom maar 8 stoelen op een rij ipv 9)
Kist is iets trager (vluchttijd zal op de gehele vlucht zon 15 minuten langer zijn)
767 is ietsje ouder. (scheelt circa 14 jaar)
767 kan iets minder passagiers meenemen (279 vs 307)
767 maakt iets meer lawaai als een 787 (maar minder als een 777 of een 747)
767 slurpt iets meer kerosine
Voor de rest, het is een buis, 2 vleugels, 2 motoren, 2/3 vliegers voorin, 8 deuren, een staart. Let the vacation begin!
Ik zou het ook niet erg gevonden hebben. Wij hadden nu geluk dat we 2 x niemand naast ons hadden en de duoseat hadden toegewezen gekregen maar ik zit liever met 2 in een 767 dan met 3 in een Dreamliner. Ik merkte niet zoveel verschil eerlijk gezegd.
b767-300er
01-04-16, 21:05
Verschil merk ik wel degelijk qua lucht (veel schoner, minder vuil in de neus) en qua vermoeidheid.
Die drietjes vind ik echter drama en duoseat is 100 per traject extra pffff
Remco Stoffelen
01-04-16, 21:30
In een 767 zit je 2-4-2 en in de dreamliner 3-3-3 (Economy en comfort)
Plafond in 767 is ietsje lager. Bagagebakken zijn iets kleiner
Kist is stuk smaller (daarom maar 8 stoelen op een rij ipv 9)
Kist is iets trager (vluchttijd zal op de gehele vlucht zon 15 minuten langer zijn)
767 is ietsje ouder. (scheelt circa 14 jaar)
767 kan iets minder passagiers meenemen (279 vs 307)
767 maakt iets meer lawaai als een 787 (maar minder als een 777 of een 747)
767 slurpt iets meer kerosine
Voor de rest, het is een buis, 2 vleugels, 2 motoren, 2/3 vliegers voorin, 8 deuren, een staart. Let the vacation begin!
Dank je voor je voor uitgebreide vergelijking:)
Wij vliegen in mei enig idee hoe druk dan de vluchten zijn. Of zitten de vluchten over het algemeen vaak vol?
Wij gaan met ze 5en zitten nu wel in dubio of we achter elkaar of naast elkaar moeten gaan zitten. We hebben ook nog een kleintje van 2 mee.
b767-300er
02-04-16, 05:59
Zou naast elkaar doen
Wij zijn ook vaker met meerdere gevlogen en hebben toen gekozen om achter elkaar te zitten. Zodat de gene die voor onze zoon zat geen vreemde was die last had van het feit dat hij op het touchscreen bezig was ;-)
b767-300er
02-04-16, 12:31
Het nadeel van met zijn 5-en achter elkaar zitten is dat er altijd iemand "alleen" zit en dat heb je niet als je naast elkaar zit of met 4/6 personen bent
Hi b767-300er, weet jij of Tui de vertrek/ aankomsttijden nog gaat aanpassen in april of blijft het zo 'laat' voor de zomer?
Verschil merk ik wel degelijk qua lucht (veel schoner, minder vuil in de neus) en qua vermoeidheid.
Die drietjes vind ik echter drama en duoseat is 100 per traject extra pffff
Behalve dan in de achterste rij. Daar is de configuratie 2-3-2.
De stoel naast het raam is er dan niet.:o
Zit ik net weer even te kijken.
Ik heb al een poosje geleden geboekt van Florida naar Amsterdam naar Florida met Tui.
Vond ik best wel goed prijs.
Minder dan 600 euro voor een retour.
Maar..... nu kijk ik en kan ik een enkele reis boeken van Miami naar Amsterdam voor ......199 Euro..... grrrrr
Wanneer doe ik het nou goed. :mad:
Lastig isdat, he? Wij hadden in augustus geboekt voor € 399,- pp. Vonden wij een mooie prijs. Maar een week of 5 van tevoren ging de prijs zelfs naar € 359,- . Eigenlijk moet je niet meer kijken als je geboekt hebt en de prijs je beviel.
b767-300er
03-04-16, 19:51
Nooit......
Nooit......
Was dit misschien een antwoord op mijn vraag (vorige blz #338) of niet voor mij bestemd?
Nou van mij mogen ze wel weer eens, net als vorig jaar, met de 299 Euro-aanbieding komen :rolleyes:
b767-300er
04-04-16, 09:16
Was dit misschien een antwoord op mijn vraag (vorige blz #338) of niet voor mij bestemd?
Nee. Was niet voor jou bestemd.
De vrijdagvlucht is deze zomer, net als deze winter, inderdaad laat.
Gaat niet wijzigen (incidenten daargelaten)
masterkabal
04-04-16, 17:50
Ik had vorig jaar geboekt bij TUI. Afgelopen week was de prijs ineens heel veel lager. Scheelde 1400 euro.
Ik dacht ik bel ze even en heb toch nog een korting kunnen regelen van 840 euro. Oude reis gecancelled en opnieuw geboekt voor de aanbiedingsprijs.
Mooi meegenomen. Je kan ze altijd bellen en ze zijn zeer behulpzaam.
b767-300er
04-04-16, 19:23
Je bent dan alleen de annuleringskosten verschuldigd..... Dass waarschijnlijk het verschil in kosten tussen de 1400 en 840 euro?
De totale reis was zeker ten tijde van boeking rond de 3750 euro dan?
masterkabal
04-04-16, 19:58
Je bent dan alleen de annuleringskosten verschuldigd..... Dass waarschijnlijk het verschil in kosten tussen de 1400 en 840 euro?
De totale reis was zeker ten tijde van boeking rond de 3750 euro dan?
Dat klopt inderdaad.
Wij zouden op 30/5 met de Dreamliner naar Orlando vliegen. Afgelopen weekend kregen we van TUI bericht dat er een vliegtuigwisseling zal plaatshebben en dat we met een standaard 767 vliegen. Gevolg: half uur eerder van Schiphol weg en ook bijna een half uur later op Sanford.
Als je in de tabellen kijkt, is 30 mei ook nèt de enige datum, waarop de economyclass niet meer geboekt kan worden; die zit al vol.
Mij bekruipt nu het gevoel dat de Dreamliner als lokkertje wordt gebruikt voor een andere vlucht op die dag, want verder vliegt de Dreamliner op alle maandagen (nog?) wel naar Sanford.
Zijn er experts die weten waarom deze wisseling heeft plaatsgehad? Ik baal er namelijk best van dat ik heen met een standaard 767 vlieg en dan ook nog veel meer tijd kwijt ben.
b767-300er
05-04-16, 23:45
Een "Standaard" 767? Je doet alsof je enorme downgrade heb gehad en je hele vakantie op voorhand is verknalt...?? Je betaalt voor een stoel in een vliegtuig wat je van A naar B brengt, het type vliegtuig is totaal niet relevant voor je boeking.
Overigens scheelt de vluchttijd maximaal maar een minuut of 20/25 op een vluchtje van een uur of 8. Dat er iets anders op je ticket staat is niet zo relevant.
Reden van deze wissel is (zoals hier reeds eerder genoemd) dat 1 van de 787's die week in onderhoud staat, er op maandag 3 intercontinentale vluchten zijn (1x Dominicaanse Republiek, 1 x Antillen en 1x Florida) en er dus 1 van die vluchten met een 767 wordt uitgevoerd, aangezien er maar 2 van de 3 dreamliners operationeel zijn. Weinig lokkertjes aan dus. Dat de economyclass vol is komt omdat de 767 een stuk minder stoelen heeft als de 787 (278 vs 307), en dan met name in economyclass.
Als er afgelopen winter onderhoud was dan betrof het altijd de vlucht naar de Antillen op woensdag die een toestelwissel kreeg. Nu is het op de maandagvluchten naar Florida (gehele zomerseizoen zal dit 3x gebeuren, waarvan 30/5 de eerste is)
Helaas kan je dit niet zeer ruim van te voren plannen omdat onderhoud afhangt van de hoeveelheid vlieguren die een bepaalde machine maakt en dat is een jaar vooruit wat lastig in te schatten, nu de datum nadert kan dat veel preciezer. Meestal een maand of 2 tevoor wordt dat vastgelegd.
Wat ik me afvraag , is waar die 767 dan vandaan komt? Ik neem aan dat die normaal gesproken ook gewoon een route vliegt of hebben ze altijd een 'reserve'toestel staan?
Gewoon nieuwsgierig, ik zou zelf echt geen enkel probleem ermee hebben om 767 te vliegen vanwege de stoelindeling.
Wij vliegen 30-5 nu met de 767 terug vanuit Orlando. Netjes brief gekregen en een "upgrade" naar premium comfort aangeboden gekregen. Was vorig jaar ook het geval, dus vind dit een hele nette oplossing van TUI. Jammer dat we niet met de Dreamliner vliegen, maar zoals hierboven ook gezegd wordt, ik wil van A naar B komen en het zal mijn vakantie er niet minder om maken!
het type vliegtuig is totaal niet relevant voor je boeking.
Dat zou je denken, maar toch is een wijziging van type vliegtuig een dusdanige wijziging van de reis dat het in principe een reden is om de reis kosteloos te kunnen annuleren mits je losse vliegtickets hebt gekocht. Daarom ook dat het type toestel eigenlijk altijd bij het boeken wordt vermeld en in de GDS ook specifiek staat vermeld. Of Tui er net zo fatsoenlijk mee omgaat als andere carriers of dat je de rechtsbijstand moet inschakelen durf ik niet te zeggen.
Voor economy valt de schade natuurlijk meestal wel mee, maar als jij business of first kiest bij een maatschappij met lie-flat bed suites en door de toestelwijziging moet je in een vorige generatie configuratie die bijv. geen lie-flat stoelen heeft is het best begrijpelijk dat je dat niet accepteert.
b767-300er
06-04-16, 10:40
Fitzroy
De 767 van TUI NL wordt ingezet voor AdHoc vluchten en doet standaard elke week ook circa 2 vluchten voor TUI Polen.
in de zonermaanden wordt deze machine ingezet voor enkele Europese vluchten. Als er een 787 wegvalt schuift de 767 door naar de Internationale routes en worden de Europese routes met 737's gevlogen.
Op dagen van onderhoud kan TUI NL deze kist vaak makkelijk vrijspelen. Lukt dat niet dan wordt er overlegd met de Belgen. Die hebben exact dezelfde 767..
@AlexFL
in jouw beredenering zou ik een verandering van 787 naar 767 in economy en comfort alleen maar een vooruitgang vinden ivm de grote hoeveelheid "tweetjes" in een 767.
Het verschil on Star Class is wel ten nadele van de oassagier. Die krijgen dan wel geld terug omdat het product star class in de 767 niet beschikbaar is
Dank voor je antwoord,verhelderend weer!
Even een (zeer) late reactie van mijn kant:
@b767-300er. Nee, natuurlijk is mijn vakantie op voorhand niet verknald, omdat ik nu met een 767 naar Orlando vlieg! Daarvoor is er in Orlando veel te veel te doen! Jij noemde het woord 'downgrade' bij mijn reactie; ikzelf spreek liever over een enorme teleurstelling. Veel mensen hier kunnen wel vinden dat je gewoon van A naar O moet worden gebracht met een toestel, maar indien mogelijk kies ik wel graag met welk toestel ik dan vlieg (als ik de keuze heb, natuurlijk). Zo prefereer ik een Airbus 320/330 boven een 777 als ik met een andere maatschappij zou vliegen. ik heb met Tui nog niet in de Dreamliner gevlogen; wel met hun 767! Dus is het van mijn kant wel een dompertje, ja.
Verder was ik wel tevreden met je hele uitleg over drie intercontinentale vluchten op maandag en dat Tui er dan eentje moet vervangen. De keuze is dus op Florida gevallen, helaas. Maar ik geef toe, dat onderhoud natuurlijk zeer belangrijk is.
b767-300er
10-04-16, 12:49
Nou, met een Airbus A320 de plas over zou ik je toch sterk willen afraden!
Overigens krijg je mij weer niet snel in een Airbus, zo heeft iedereen zijn voorkeuren
Wij vliegen dezelfde dagen en idd voor de terugweg ook een mail gehad dat we niet vliegen met een Dreamliner.
Op zich maakt het ons niet zoveel uit. Normaal gesproken vliegen we met United (met tussenstop), maar wilde nu eens
een directe vlucht met de Dreamliner proberen. Dat is dus voor de heen vlucht wel geregeld, voor de terugvlucht dus
niet met de Dreamliner en een tussenstop in Miami.
Tot de 16e dan maar he? ;)
b767-300er
26-04-16, 20:42
Kogel door de kerk. TUI NL gaat zijn 3 dreamliners uniform inrichten, dus niet meer met 2 Types vliegen. Hiermee gaat het recht tegen de wens van het moederbedrijf in.
De nieuwe configuratie gaat worden: 25 Star, 99 Comfort, 181 Economy.
Operationeel vanaf zomer 2017.
(Momenteel 2 kisten die 18 star, 108 Comfort en 181 economy hebben en 1 kist met 47 premium, 93 Comfort en 160 Economy)
En de stoelindeling in comfort en Economy blijft 3 - 4 - 3 neem ik aan?
b767-300er
26-04-16, 20:56
En de stoelindeling in comfort en Economy blijft 3 - 4 - 3 neem ik aan?
3-4-3 is wel erg krap hoor in een 787. maar het blijft 3-3-3.
O echt, zaten er 3 in het midden? Ik heb echt goed zitten slapen, dat blijkt wel :o
b767-300er
26-04-16, 21:03
haha dat denk ik wel.
Dreamliner economy en comfort 3-3-3, star/premium 2-3-2
Boeing 767-300ER eco en comfort 2-4-2, Premium 2-3-2
Groeten Niels
Ik zit nu te kijken voor het winterseizoen, maar klopt het dat de comfort class ook duurder is geworden?
In mijn beleving betaalde ik verleden jaar € 30,- per enkele reis en nu staat het op € 50,- . Ik had mijn boekingsbevestiging eral bij gepakt maar daar staat alleen een totaalprijs.
Edit: teruggerekend en idd betaalde ik € 60,- per stoel per retour. Dus nu € 100,-, dan nog stoelreservering erbij en dan wordt het verschil met AirBerlin wel klein. En dan moet ik ook nog hopen dat TUI met een aanbieding komt.
b767-300er
28-04-16, 06:05
TUI start altijd met 50 eur pp enkele reis. Gedurende het seizoen wordt de toeslag lager of hoger, afhankelijk van de vulgraad van de machine, en dan met name de verhouding comforr/economy. Als economy heel hard gaat en comfort niet dan daalt de prijs. Andersom stijgt de prijs. Dit is een vorm van prijs bepaling doe TUI (maar ook anderen) al jaren hanteren.
De start is echter de laatste 2 jaar altijd al 50 euro geweest.
overigens moet je bj AB ook betalen voor stoelen als ik me niet vergis? En heeft AB geen comfortclass?
Dank je voor je uitleg weer. :up:Dat betekent dus dat het verleden jaar niet zo storm liep met boekingen in comfort class.
AB heeft XL seats, waar je 79,- per enkele reis voor betaalt, maar ook direct bij boeking je stoelnr uitzoekt. Dus stoelreservering zit daar direct bij, terwijl je bij TUI daar pas later voor betaalt.
b767-300er
28-04-16, 16:01
Op die manier.
Ja if de comfort ginng niet snel, of de economy ging veel te hard. Kan allebei :)
ronenivonne
05-05-16, 09:51
Wilde toch even kwijt wij Arke/ TUI echt waardeloos vinden. Als de keuze in de toekomst zich voordoet om met Arke te vliegen of overstappen met een lijnvlucht dienst dan is de keuze bij ons snel gemaakt. Alleen al voor de service en bijvoorbeeld de vertragingen die zich bij deze maatschappij voordoen.
Onze voorkeur gaat toch echt uit naar Delta/ KLM en Lufhansa is helemaal top ( alleen dat staken is minder daar ).
Vrienden van ons zijn pas geleden met Arke gevlogen, en nooit meer was het eerste woord wat in hun opkwam na terugkomst.
De service aan boord was schijnbaar ook om te huilen.
Wij waren voordat wij bij airberlin geboekt hebben aan het denken om 3 stoelen te boeken, wij TUI gebeld en volgens de mevrouw aan de telefoon geen stoel konden boeken voor onze 1,5 jarige dochter.
Wij zijn in 2015 terug gevlogen met Jetairfly en ook dit was waardeloos, personeel is laks, service is ronduit slecht en uiteraard weer 3 uur vertaging.
Toendertijd zeiden we al, we vliegen nooit meer met een onderdeel van TUI, maar ja de keuze voor direct vliegen is beperkt. Dus laatst toch maar een telefoontje eraan gewaagd in dit geval naar Arke/ TUI, dit was de allerlaatste keer :)
Ik heb al vele malen TUI gevlogen maar ik deel die ervaring totaal niet. Het is nu eenmaal geen lijnvluchtmaatschappij en je weet van tevoren dat er kosten bijkomen. Maar dan nog blijft TUI het goedkoopst als je een beetje gunstig boekt.
Over de service heb ik geen klagen. Verleden jaar heb ik met Delta gevlogen, maar kan echt niet zeggen dat ik de service zoveel beter vond. En saillant detail: op 4 vluchten met Delta meer vertraging gehad dan ooit met TUI.
Ik denk dat er over alle maatschappijen wel negatieve ervaringen zijn.
Als je een paar keer een slechte ervaring hebt gehad hou je het voor gezien,
Dat is logisch en duidelijk.
Daarom zal ik nooit meer vliegen met United.
Als wij naar Azie vliegen doen we dat tegenwoordig met Emirates of Ethihad.
De service en de kwaliteit van de vliegtuigen zijn uitstekend.
Ook, en dat is niet onbelangrijk, de prijs is prima.
Nadeel is dat je moet overstappen in Dubai (feest, neem ik af en toe een paar dagen) of Abu Dhabi (tot het nieuwe vliegveld klaar is bepaald geen feest).
Vliegend naar Florida vinden we Tui zowel vanuit Amsterdam als we van af Brussel uitstekend.
Vooral sinds ze de Dreamliner hebben ingezet.
Ja, de service en kwaliteit van het eten is bedroevend.
Maar daar is de prijs ook naar.
Wij lossen het op door een paar zelf gemaakte broodjes mee te nemen.
Ook, omdat we vliegen van uit Orlando is de tussenstop in Miami vervelend.
Maar dat komt doordat ik net zo goed naar Miami kan rijden.
Maar dat vind Tui niet goed.:mad:
Ach ja, zo is er altijd wat.
Als we op andere plaatsen dan Florida vliegen proberen we te voorkomen dat we aankomend in de USA moeten uitstappen en doorvliegen in korte tijd.
Daar heb ik een aantal zeer slechte ervaringen mee.
Om die reden, als ik b.v. vlieg naar Las Vegas, dan bestaat er vanuit Nederland geen rechtstreekse vlucht.
Dat hebben we dan opgelost door te vliegen via Londen met Britisch Airways.
Maar laat ik eerlijk zijn. Vaak laat ik mij toch ook leiden door de prijs. :cool:
b767-300er
05-05-16, 11:28
Ook, omdat we vliegen van uit Orlando is de tussenstop in Miami vervelend.
Maar dat komt doordat ik net zo goed naar Miami kan rijden.
Maar dat vind Tui niet goed.:mad:
Hai Frans,
Je kan bij TUI Nederland tegenwoordig wel AMS-SFB en dan MIA-AMS boeken in 1 boeking.
Echter is die optie vaak wel weer wat duurder.
Voor de rest helemaal mee eens. Het eten bij TUI Nederland is bedroevend en karig, maar sinds de Dreamliner er is en de oude 76-jes het veld hebben geruimd is van grote vertragingen op long-haul bestemmingen nauwelijks meer sprake geweest, op een enkel incident na zoals de KLM, Delta, United en American deze ook wel eens hebben. Groot nadeel van TUI vind ik weer de stoelindeling in de dreamliner. 3-3-3 is voor als je met 2 reist niet ideaal.
@Fitzroy
Mijn wederhelft werkt op Schiphol onder andere (indirect) voor Delta, United en American en daar is alles qua on-time performance ook niet allemaal rozengeur en maneschijn. Helaas lezen we daar op Nederlandse internetfora relatief weinig over, 3 kwart van de passagiers aan boord bij Delta is qua nationaliteit Niet-Nederlands. Bij TUI ligt dit percentage op minder dan 5 procent... En buitenlanders klagen nu eenmaal alleen op hun eigen fora, niet op een Nederlands forum. Ik ben het dus helemaal met je eens.
Ach zo heeft iedereen bij een bepaalde maatschappij wel wat. Zo zal ik nooit aan boord stappen bij RyanAir (al is de prijs nog zo goed) of bijvoorbeeld een Norwegian.
KLM mijdt ik ook als het even kan. Lufthansa super, British Airways Super, Iberia begin ik ook niet meer aan en Air Berlin is voor mij ook passe. (al is hun stoelindeling wel weer ideaal met de vele tweetjes aan boord, maar ja, het blijft een Airbus)
Wij vliegen eind juni ook met Tui naar SFB, terug met een korte stop op MIA. Alles heeft z'n prijs en direct vliegen is ook wel eens prettig, vandaar dit jaar de keus voor Tui. Op het moment v boeken was het verschil wel erg groot met andere maatschappijen. We zitten ook gewoon "economy", ik heb niets bijgeboekt. Ik hoop dat de stoel een beetje prettig zit, eten/drinken haal ik wel op Schiphol en v.w.b. entertainment ben ik onze IPad's al aardig aan het vullen. Als ik eerdaags ook nog twee stoelen kan vastleggen (ja, kost ook geld) komt het wel goed.
Enige nadeel is, dat een serieuze vertraging ook gelijk groot kan uitpakken. Tui kan dan wel een oude 767 als reserve hebben, maar Tui heeft geen "backup" van een alliantie. Even overboeken is dus lastig, dat zullen ze niet zo snel doen. Aan de andere kant, heb je gelijk weer een gedeelte van je volgende ticket binnen.
Hai Frans,
Je kan bij TUI Nederland tegenwoordig wel AMS-SFB en dan MIA-AMS boeken in 1 boeking.
Echter is die optie vaak wel weer wat duurder.
Klopt, in mijn geval was het, toen ik ging boeken, twee maal een enkele reis boeken in plaats van een retour en dan mocht ik 100 euro p.p. meer neertellen.
Dat deed ik dus niet.:cool:
b767-300er
05-05-16, 18:18
Nu kan je het gewoon in 1 boeking doen. Je kan ergens een vinkje zetten bij Multi-City.
Over de spare kisten trouwens, binnen TUI staat er altijd 1 787 reserve (bij de Engelse buren)
Deze wordt ingezet als er een kist binnen TUI stuk gaat. Mocht de spare 787 niet beschikbaar staan, dan wordt er geschakeld naar de 76. Voor gepland onderhoud wordt zowiezo gebruik gemaakt van de 76. Anders is er geen spare 787 meer. Of er moet nog een 78 over zijn in de groep die dag zodat er nog een spare is. Alles om DBC te voorkomen.
masterkabal
09-05-16, 16:23
Klopt het dat de vlucht Amsterdam-Sanford bijna altijd vertraging heeft?
Vandaag had ie ook weer een flinke vertraging zag ik. Hopelijk is het komende maandag beter.
Dan hebben wij zeker altijd geluk. Heb nog nooit vertraging gehad met Arke/TUI. Dus nee, het is niet standaard dat ze vertraging hebben ;)
Overigens ben ik wel benieuwd wat jij onder flinke vertraging verstaat.
masterkabal
09-05-16, 17:42
Dan hebben wij zeker altijd geluk. Heb nog nooit vertraging gehad met Arke/TUI. Dus nee, het is niet standaard dat ze vertraging hebben ;)
Overigens ben ik wel benieuwd wat jij onder flinke vertraging verstaat.
Ik vind een half uur al erg :). Vandaag had ie meer dan 1,5 uur vertraging. Ik heb ook weleens 6 uur vertraging gehad. Dat is pas een hel.
b767-300er
09-05-16, 19:40
Ik vind een half uur al erg :). Vandaag had ie meer dan 1,5 uur vertraging. Ik heb ook weleens 6 uur vertraging gehad. Dat is pas een hel.
Meer dan anderhalf uur vertraging?
Uit het CISS:
090516 1000 1105A OR0317 SFB MIA G09 788 PHTFK
Oftewel 1h05 minuten te laat vertrokken.
Overigens komt ie maar iets meer dan een half uurtje te laat aan op SFB.
Klopt het dat de vlucht Amsterdam-Sanford bijna altijd vertraging heeft?
Vandaag had ie ook weer een flinke vertraging zag ik. Hopelijk is het komende maandag beter..
Bijna altijd?
Dat valt ook wel weer mee. Vetraging wordt gemeten in aankomstvertraging (je ondervind namelijk enkelt hinder door het te laat aankomen op bestemming, niet door een verlaat vertrek) en in de luchtvaartregelgeving is vastgelegd dat vluchten die binnen 15 minuten na geplande aankomsttijd binnenkomen als "op tijd" worden gezien. Als we dan kijken naar de maand april en mei, zien we dat de vluchten gemiddeld tussen de 15 en 30 minuten vertrekvertraging hebben, maar alsnog ruim voor aankomsttijd binnenkomen op SFB. Vandaag is inderdaad de uitzondering.
Oftewel van de laatste 12 vluchten is er slechts 1 vertraagd aangekomen en dat is slechts 40 minuten...
Vertrek
Aankomst
Plan
Werk
Plan
Werk
9-mei
1000
1105
1355
1431
Delayed
6-mei
1515
1543
1925
1921
On-Time
2-mei
1000
1042
1355
1409
On-Time
29-apr
1515
1531
1925
1840
On-Time
25-apr
1000
1022
1355
1340
On-Time
22-apr
1515
1529
1925
1835
On-Time
18-apr
1510
1514
1920
1838
On-Time
15-apr
1515
1520
1925
1816
On-Time
11-apr
1000
1023
1355
1314
On-Time
8-apr
1515
1517
1925
1851
On-Time
4-apr
1000
1015
1355
1344
On-Time
1-apr
1515
1523
1925
1901
On-Time
Remco Stoffelen
15-05-16, 14:27
Goedemiddag,
Ik heb gisteren stoelen gereserveerd maar ben even benieuwd of iemand weet waarom op rij 34 aan de linkerkant de linker stoel niet duurder is net als de stoelen ernaast? Neem aan dat je daar ook meer beenruimte hebt?
http://www.tui.nl/content/marketing/nl-NL/images/landingpages/services/seatplan_787.png
Alvast bedankt!
Groetjes,
Remco
Ik denk doordat je aan de nooduitgang zit, daar is meestal een soort bolling van de deur( weet niet hoe je dit noemt) waardoor je minder ruimte hebt.
b767-300er
15-05-16, 15:14
De slide (glijbaan) zit daar aan de binnenkant van de deur. Dat neemt de beenruimte weg
Soms kan je er ook heerlijk je benen op kwijt.
Kan iemand mij vertellen wat de stoelreserveringen in de star class kosten?
Groetjes,
Marlene
Niets!
DE kosten van stoelreserveringen in Star Class is bij het vliegtarief inbegrepen.
Maar dit is WÉL pas mogelijk 3 weken van te voren.
b767-300er
23-05-16, 21:14
21 dagen voor aanvang van de heenreis voor de heenreis
35 dagen voor aanvang van de terugreis voor de terugreis.
Nog steeds niets...
Voor Star Class is dit nog steeds belachelijk... (Sorry, moest even) :)
b767-300er
27-05-16, 21:10
Wat is er belachelijk voor Star Class?
Die reserveringsperiode... terwijl je meer dan genoeg betaald voor Star Class...
Dit was voor mij dan ook de reden om niet met TUI te vliegen...
Maakt dat iets uit als je allemaal vanaf hetzelfde moment kunt reserveren?
Ik zit altijd stipt klaar op het moment dat de stoelreservering open gaat en kies dan de plekken die ik wil.
Imo zelfs nog eerlijker dan bij andere maatschappijen waar het moment van boeken doorslaggevend is.
jazeker, want er zijn maar iets van 18 stoelen in Star Class...
En (logisch) op = op en weg = pech.
Zeker wanneer je bepaalde stoelen op het oog hebt.
Maar nu heb je 0 zekerheid...
Bovendien eerlijker?? Als men bij TUI een vriendje heeft die toevallig óók daar wil zitten, is het gewoon al beste...
Heb ik al een paar keer meegemaakt (toen nog ARKEFLY)
En trouwens het is helemaal niet eerlijk dat wanneer men bijv, gewoon lekker op het allerlaatste moment boekt, nog steeds (bij wijze van spreken) de beste plaats krijgt.
Ik vind de prijs niet zo spannend, wél m'n zitcomfort, en die kan TUIFLY niet garanderen.
Als ik zeker wil zijn van een goede plek met goed comfort dan moet ik daar voor betalen, ja... maar dan heb ik wél wat ik wil.
Voor iemand die de voorkeur heeft met United te vliegen maak je je wel erg druk om TUI en de zitplaatsen. En als je je zitplaats wel hebt uitgekozen behoud iedere airline zich het recht voor om je op een andere plek te zetten.
En voor meteen je stoelkeuze maken of pas op het laatst voor beide valt wel wat te zeggen.
We vliegen nog altijd met onze kinderen en voor mij is het een must om direct bij het boeken de stoelen te kunnen vastleggen. Dan weet ik tenminste zeker dat we bij elkaar zitten. Het is ons toen de kinderen klein waren wel eens overkomen dat ik met 2 peuters en een baby voorin kwam te zitten en mijn man helemaal achterin. Ik ben echt geen watje en ik raak zeker niet in paniek van dergelijke situaties, maar ideaal was dat niet.
Ook nu de kinderen groot zijn wil ik ze graag voor, naast of achter mij hebben. Niet om te controleren, maar om te weten dat ik ze bij mij in de buurt heb voor het geval dat er iets zou gebeuren.
@Iris, als iedereen nu op hetzelfde moment kan boeken en je zet het tijdstip in je agenda, is er toch niets aan de hand?
Ik heb nog altijd mijn eerste keus stoelen kunnen krijgen. Kwestie van van tevoren bedenken waar je wilt zitten en aanklikken maar. Ik zie het probleem niet, er zijn zoveel stoelen in een vliegtuig.
Dan moet je maar wel net op dat moment kunnen Fitzroy. Ik heb een baan waarbij ik niet zo maar tussendoor prive dingen kan doen.
Dan moet je maar wel net op dat moment kunnen Fitzroy. Ik heb een baan waarbij ik niet zo maar tussendoor prive dingen kan doen.
Er zijn inderdaad veel stoelen in een vliegtuig maar zoals ik al aangaf hebben wij het zelf meegemaakt dat ik geen 5 stoelen bij elkaar kon krijgen. Boeken en gelijk stoelen vastleggen vind ik dus ideaal.
Gelukkig hebben we hier allemaal een eigen keuze in :D
Note Moderator: Enkele reacties hierop zijn weggehaald. Houd je a.u.b. aan het topic en schrijf je reacties niet te aanvallend / persoonlijk gericht. We zijn hier allemaal om elkaar te helpen en van het mooie Florida te genieten! Gr. Michael66
Op 30 mei vertrokken we met de 767-300 naar Orlando! Pushback op Schiphol 9.20 uur. Aankomst Orlando SFB 12.30 uur! Wat een fantastische tijden zijn dit. De warme maaltijd (wij hadden kip met champignonsaus, sperziebonen en worteltjes met aardappelpartjes) was zelfs erg lekker! Hierbij kreeg je ook nog een Italiaans broodje met apart bakje salade, een box met toetjes (slagroomsoes, kleine brownie en een mini tompoes) en water. Ik heb het nog nooit eerder zo goed bij TUI gehad! De laatste ronde werd de betaalde cafė ronde, maar dan kon je ook broodje Kwekkeboomkroket of kaas/saucijzenbroodje kopen. Ik vond deze vlucht zeer positief!
Enige nadeel van het toestel: de passagiers op de rijen 1 t/m 16 bevinden zich op de Noordpool (wat heb ik het koud gehad! Je kunt de airco niet zelf regelen) en de passagiers op de rijen 17 tot en met eind bevonden zich al in Orlando. Ik ben af en toe even ergens anders gaan zitten om het warm te krijgen.
Remco Stoffelen
31-05-16, 12:27
Daffelina ik kan dit alleen maar beamen. Ik dacht dat het aan mij lag maar ik vond de maaltijd ook erg lekker. Zelfs voor het vroege tijdstip. En de kwekkeboom kroket was ook prima. Het was een prima vlucht.
1 nadeel: het entertainment systeem. Dramatische filmkeuzes (misschien persoonlijk) en de schermen zijn aan vervanging toe want ze reageerde amper.
Weet iemand of de keuzes in alle toestellen hetzelfde zijn? Terug vliegen we met de dreamliner.
b767-300er
31-05-16, 21:37
Dreamliner heeft uitgebreider entertainment.
Nee hoor, het entertainment in de Dreamliner is ook dramatisch. Allemaal onbekende films, series en muziek. Ik heb wel tig keer van ellende naar Skyradio geluisterd en ik kan je vertellen, als ik dat doe is het echt dramtisch gesteld ;)
Volgende keer boek ik het er niet meer bij, zonde van het geld.
b767-300er
01-06-16, 15:49
Dat het soms belabberd is ben ik met je eens. Maar zover mijn kennis strekt zat er meer in de entertianment box van de 787 dan van de 767. Of dat moet in de tussentijd veranderd zijn. Overigens heb ik vorig jaar wel goed genoten van het entertainment. Het blijft ook altijd een kwestie van smaak.
Even googelen brengt mij v.w.b. entertainment bij http://www.tui.nl/vliegtickets/services/entertainment
ronenivonne
03-06-16, 22:53
Dus hoe ik begrijp is het niet veel soeps en je moet er ook nog voor betalen :rolleyes: of je moet een extra klasse boeken.
Als je economy boekt betaal je dus extra bij meer als 1 maaltijd, meer als 1 drankje, voor entertainment, je mag maar 20 kg meenemen, stoelreservering en dit is niet direct vast te leggen bij boeking. Vergeet ik nog iets?
Bij veel maatschappen zit dit toch allemaal inbegrepen op de stoelreservering na, deze is bij veel maatschappijen betaald, bij Delta Airlines niet.
masterkabal
04-06-16, 11:46
Ik heb vorige week met Tui gevlogen en vond het zeer prettig. Het entertainment systeem heb je inderdaad niet veel aan. Je kan beter zelf een tablet meenemen en er films of series opzetten en wat spelletjes.
Je krijgt als eerste een snack met water, daarna serveren ze de maaltijd (keuze uit kip of pasta) met water. Tussendoor komen ze ook nog een paar keer langs met water.
Het enigste wat je onbeperkt gratis kan drinken is bekertjes met water. De rest kost extra.
Volgens mij mag je ook 30 kilo bagage meenemen als je dit van tevoren aangeeft en betaald. Ik zag ook mensen in het vliegtuig stappen die een handbagage bijhadden die zeker 20 kg woog en veel te groot was. En dan nog klagen dat ze niet in de vakjes passen ook :)
Bij TUI is idd geen limiet aan kg's voor handbagage. Wel aan afmetingen.
masterkabal
04-06-16, 17:45
Bij TUI is idd geen limiet aan kg's voor handbagage. Wel aan afmetingen.
Ik twijfel wel aan het limiet van de afmeting. Ik heb handbagage gezien de langer was dan mijn grootste koffer :)
Kan iemand mij vertellen wat h et reserveren van de voorste rij stoelen van de premium comfort kost? (Ik zag dat deze nu ook een ander kleurtje hebben)
b767-300er
16-06-16, 09:19
Voor een vlucht naar Orlando of Miami geloof ik een euro of 20. (Aannemende dat je de 787 bedoeld)
Maar de Dreamliner naar Orlando heeft toch Star Class en geen Premium Comfort?
Kan iemand mij vertellen wat h et reserveren van de voorste rij stoelen van de premium comfort kost? (Ik zag dat deze nu ook een ander kleurtje hebben)
Ligt aan wanneer je boekt, wij hebben nu geboekt voor aug 2017 en wij betalen € 50.00 per stoel enkele reis, dit is het goedkoopste tarief voor deze vlucht, ik zag dat de prijs inmiddels al is gestegen naar € 80.00, dus hoe langer je wacht en hoe voller de vlucht wordt des te duurder de stoelen zullen worden.
b767-300er
22-06-16, 18:13
beste Verhangena,
Ze vraagt naar de prijs van de stoelreservering. Niet naar de prijs van de toeslag voor de reisklasse :)
de bedragen die jij noemt zijn de klasse toeslagen en die hebben niets van doen met de stoelreservering.
Inderdaad, wij betalen voor komende maandag 14 Euro PP voor stoelreservering. (vooraan in economyclass)
http://i66.tinypic.com/2gsh302.jpg
Iemand een plaspauze aangevraagd? Hoewel aangegeven vliegtijd normaal is, lijkt het wel op een ongeplande stop.
b767-300er
26-06-16, 11:38
Nee hoor.
Gewoon een verkeerde code in het vluchtplan.
Dit soort radars zijn allemaal viritueel en komen tot stand adhv het vluchtplan.
Een lettertje verkeerd en je krijgt dit soort plaatjes.
Er is geen tussenstop gemaakt en er is niet van de normale route afgeweken.
Hoi
weet iemand wanneer de vluchttijden van april 2017 bekend zijn? Ik zie bij de andere maanden daarvoor dat de terugvlucht vanuit Miami op maandag vrijwel altijd savonds vertrekt. De klantenservice kon mij niet helpen en gaf ook de mededeling dat de tijden sowieso niet vast staan. Dus dat als ik er zeker van wil zijn dat ik mijn vliegtuig niet mis (wij komen smorgens aan met de cruise in miami) ik dan beter een lijnvlucht kon boeken en niet een chartervlucht bij Tui. Ik zei dat ik juist bij Tui wilde boeken.. Haha.. Lekkere reclame, een andere maatschappij aanraden.
Groet Tamara
Tijden staan inderdaad niet vast heb al meerdere keren, ook toen het nog ArkeFly was, verandering van vliegtijden gehad na het boeken.
b767-300er
27-06-16, 20:43
Ook bij lijndiensten heb je geen garantie. Zie daarvoor de andere topics. Met name als je een overstap hebt in de US wil de binnenlandse vlucht nog wel eens wijzigen waardoor je opeens een langere (of kortere) overstap hebt. Of als je in Europa overstapt wil de intra-Europese vlucht ook wel eens van tijd veranderen met dezelfde gevolgen. Voordeel van een lijndienst vaak is dat je oer dag meerdere mogelijkheden hebt dus bij een wijziging makkelijker kan bellen om je vlucht (kosteloos!) om te zetten. TUI gaat maar 2x per week.
pzomerdijk
29-06-16, 20:41
Toch maar even een ervaring delen met Tui met Dreamliner. Afgelopen week weer terug gekomen uit Florida. Gevlogen voor 399 p.p. Economy op 10 juni 2016 naar Sanford. Het is prima om op Sanford te vliegen. Klein vliegveld, snelle afhandeling. De indeling van het vliegtuig is 3 - 3 - 3. Heenweg geen ,,3e'' passagier, en dat is wel prettig. Stoelen zijn prima, beenruimte dramatisch (1m87). Service aan boord goed. Entertainment onvoldoende. Relatief korte vlucht naar Sanford in 8 uur 40 minuten.
Terug is een ander verhaal. Van Sanford eerst op Miami en daarna terug. Ging terug met 1 uur 15 minuten vertraging. Afhandeling op vliegveld prima. Geen wachtrij, snel door douane, prima wachtruimte. Vooraf geboekte plek met hoop op duoseat. Was nu niet beschikbaar. Een plaats bij raam en middelste stoel. Wederom tegenvallende beenruimte. Die ruimte wordt niet minder als passagier voor je rugleuning naar achteren doet, maar claustrofobisch moet je niet zijn. Het entertainmentscherm zit zowat op je neus. Met 3 man op zo'n plek is lastig, zeker als je 's nachts vliegt, mensen slapen en je ,,af-en-toe'' naar het toilet moet. Dat is bij 2 stoelen naast elkaar makkelijker, zeker als je met partner of familie vliegt. Het grootste probleem vind ik de terugvlucht via Miami. Zo'n vlucht duurt gewoon in z'n totaliteit 12 uur. Ze laten je wachten in het vliegtuig tijdens het boarden en tanken. Dat wordt dan een hele lange zit. Kortom: Aanbeveling: Bij stoelreservering altijd stoel reserveren op terugreis aan het gangpad. Goed overwegen dat zo'n reisje van slechts 8,5 uur zeker 12 uur gaat duren. De heenreis is een aanrader door rechtstreeks karakter. Wil je wel aan het raampje, probeer dan een duoseat te reserveren voor ong. 50 euro. Heerlijk, 3 stoelen, 2 personen. Prijs/kwaliteit: ok.
b767-300er
29-06-16, 20:56
Als ik nog een tip mag geven. Geef ook 50 extra uit voor comfortclass. Die 10 cm maakt echt een enorm verschil!
En Comfortclass met duoseat is helemaal perfect! Dat hadden wij afgelopen maart. Heel fijn om 3 stoelen met 2 personen te hebben.
Toch maar even een ervaring delen met Tui met Dreamliner. Afgelopen week weer terug gekomen uit Florida. Gevlogen voor 399 p.p. Economy op 10 juni 2016 naar Sanford. Het is prima om op Sanford te vliegen. Klein vliegveld, snelle afhandeling. De indeling van het vliegtuig is 3 - 3 - 3. Heenweg geen ,,3e'' passagier, en dat is wel prettig. Stoelen zijn prima, beenruimte dramatisch (1m87). Service aan boord goed. Entertainment onvoldoende. Relatief korte vlucht naar Sanford in 8 uur 40 minuten.
Terug is een ander verhaal. Van Sanford eerst op Miami en daarna terug. Ging terug met 1 uur 15 minuten vertraging. Afhandeling op vliegveld prima. Geen wachtrij, snel door douane, prima wachtruimte. Vooraf geboekte plek met hoop op duoseat. Was nu niet beschikbaar. Een plaats bij raam en middelste stoel. Wederom tegenvallende beenruimte. Die ruimte wordt niet minder als passagier voor je rugleuning naar achteren doet, maar claustrofobisch moet je niet zijn. Het entertainmentscherm zit zowat op je neus. Met 3 man op zo'n plek is lastig, zeker als je 's nachts vliegt, mensen slapen en je ,,af-en-toe'' naar het toilet moet. Dat is bij 2 stoelen naast elkaar makkelijker, zeker als je met partner of familie vliegt. Het grootste probleem vind ik de terugvlucht via Miami. Zo'n vlucht duurt gewoon in z'n totaliteit 12 uur. Ze laten je wachten in het vliegtuig tijdens het boarden en tanken. Dat wordt dan een hele lange zit. Kortom: Aanbeveling: Bij stoelreservering altijd stoel reserveren op terugreis aan het gangpad. Goed overwegen dat zo'n reisje van slechts 8,5 uur zeker 12 uur gaat duren. De heenreis is een aanrader door rechtstreeks karakter. Wil je wel aan het raampje, probeer dan een duoseat te reserveren voor ong. 50 euro. Heerlijk, 3 stoelen, 2 personen. Prijs/kwaliteit: ok.
Waarschijnlijk heb je over onze (licht) vertraagde vlucht, afgelopen maandag zijn wij op Sandford geland. Reden voor vertraging betrof uitgelopen onderhoudswerkzaamheden aan de airco. Ik ben het met het eerste gedeelte van je verhaal wel eens, de terugweg moeten we nog ervaren. Vond het trouwens wel een gedoe (Miami passagiers eerst) met uitstappen op Orlando. Wat een chaos in het vliegtuig, doe dit lekker in de terminal, gaat vast een stuk soepeler.
Ik stond gisteren even te praten met de verkopers van Tui Lelystad.
En volgens die verkoper is het volgende nu wel mogelijk en niet vorig jaar voor hetzelfde tarief.
Koop een retour ticket Amsterdam naar Orlando.
Die vlucht is rechtstreeks.
Vervolgens terug vanaf Miami naar Amsterdam
Dan heb je weer een rechtstreekse vlucht.
Vorig jaar probeerde ik het maar toen moest ik twee keer een enkele reis kopen en zou behoorlijk duurder uit zijn.
Moet wel uitkomen natuurlijk maar voor mij zou dat prima zijn.
Kunnen ze je dan niet weigeren op Miami omdat je een deel van de vlucht overslaat, nl. het stuk Orlando -Miami.
Bij de meeste maatschappijen komt dan ook de rest van je ticket te vervallen. Het is toch ook gewoon mogelijk om die volgorde te boeken: heen AMS - SAnford en terug MIA - AMS. ? Lijkt me niet dat jouw mogelijkheid dan kan als dat goedkoper is.
Als je ams-sanford en mia-ams boekt dan sla je sanford-mia ook niet over lijkt me want dat heb je niet geboekt.
Het is toch ook gewoon mogelijk om die volgorde te boeken: heen AMS - SAnford en terug MIA - AMS. ? Lijkt me niet dat jouw mogelijkheid dan kan als dat goedkoper is.
En ik maar denken dat dat precies is wat ik verteld had.
Dus je vliegt Amsterdam rechtstreeks naar Orlando en terug Miami rechtstreeks naar Amsterdam.
Dat kan je kennelijk nu boeken zonder meerprijs.
Dus gewoon de prijs van een retour Amsterdam Orlando.
Dit is in feite een multicity ticket (terugreis vanaf een andere bestemming dan vanwaar je tijdens de heenreis bent vertrokken). Wij hebben niet met TUI gevlogen, maar wel met andere maatschappijen met zo'n constructie, bv heen Amsterdam-San Francisco, terug Los Angeles-Amsterdam. Vaak is zoiets (ongeveer) dezelfde prijs als een retour naar en van een bepaalde plaats. Ook hebben we diverse malen een multicity naar Orlando en vanaf Tampa geboekt of omgekeerd.
Sorry Frans, ik had je dan inderdaad niet goed begrepen. Ik dacht dat jij bedoelde dat je nu gewoon een retourticket AMS - Sanford kon boeken en dan een stuk overslaan.
Want je kon altijd al multicity tickets boeken bij TUI. Afhankelijk van vraag en aanbod was dan dan wel of niet duurder.
b767-300er
08-07-16, 22:02
Mulitcity bestaat al een paar jaar bij TUI.
ALleen vaak was het dan duurder.
:up: excuses had ik verkeerd gelezen
Hallo Floridagangers,
ik had even wat vragen over vliegen met TUI.
Zover ik kan zien vliegen we met de Dreamliner. We hebben sowieso Comfort class geboekt.
Nu is mijn vraag is deze ruimte meer als bijvoorbeeld de stoelen met een Delta vliegtuig economy class?
Mag je broodjes meenemen het vliegtuig in?
En is het de moeite waard om de entertainment box aan te schaffen voor de vlucht?
Astrid
Er is een al apart topic over TUI
http://www.floridaforum.nl/showthread.php?17650-Vliegen-met-TUI-(voorheen-Arke)
Daar zijn de vragen ondertussen naartoe verplaatst
Om op je vragen in te gaan:
- Comfort Class bij TUI is meer beenruimte dan DeltaEconomy. Maar niet dan Delta Economy Comfort, dan is dit weer meer.
- Ja, je mag broodjes mee.
- Nee, de entertainment box is niet de moeite en zonde van geld.
Dank je wel Fitzroy. Nou die vergelijking ken ik niet:) Het is voor het eerst dat we comfort vliegen.
Het was deze keer echt heel goedkoop dus vandaar dat we het erbij geboekt hebben.
Oh fijn dat we dat mogen meenemen.
Ja over de entertainment box zitten we erg te twijfelen voor zo'n lange vlucht. Dus maar even denken wat we zullen doen. Want ik vind dat best veel geld voor iets wat niet veel soeps is.
b767-300er
02-10-16, 15:48
Dacht dat in de dreamliner het entertainment juist wel goed was (itt de 767?)
Imo allemaal onbekende films en muziek. Ik vond het echt een tegenvaller. Volgende keer zou ik het niet meer bijboeken.
Kun je toch gewoon op de dag zelf beslissen om hem te pakken of niet
b767-300er
03-10-16, 06:22
Klopt. Maar dan is het duurder dan van te voren.
Overigens kun je op de website van TUI van te voren gewoon zien wat er op de box staat. Dan kan je zelf een overwogen beslissing nemen of je het wel of niet wenst te gebruiken.
Vandaag gezien heel veel data met Enkele reizen Brussel naar Miami en Miami naar Brussel voor € 147,99
Ik heb gelijk geboekt. :cool:
Ik wist niet dat je dat van te voren kon vinden.
Maar als je nu kijkt ziet het aanbod http://media.tuicontent.nl/faq/cctotaal/naardebestemming/Entertainmentflyer.pdf er niet slecht uit qua onbekendheid.
Dank je wel voor de tip b767-300er
@boeing767-300, wij vliegen eind maart van Miami naar Brussel.
Weet jij of ze dan met een dreamliner vliegen?
Weet jij of ze dan met een dreamliner vliegen? Volgens mij wordt dat aangegeven bij de boeking
b767-300er
05-10-16, 18:35
Volgens mij wordt dat aangegeven bij de boekingNiet bij JAF :)
b767-300er
05-10-16, 18:37
Weet jij of ze dan met een dreamliner vliegen?
Met een B767-300ER
Hoi B767-300, niet dat ik overdreven ongerust ben maar ik vind het toch wel leuk om te volgen.
En aangezien ik jou inschat als een super expert wat vragen.
Wij vliegen maandag met de OR317 naar Sanford.
Natuurlijk zal ook Tui te maken hebben met veranderende tijden en eventueel afsluiten van vliegvelden deze week in Florida.
Kan ik nou ergens zien waar ons toestel zich in de loop van de week bevind en op die manier proberen in te schatten of en hoeveel we vertraging zouden kunnen verwachten?
Alvast bedankt voor je antwoord.
b767-300er
06-10-16, 14:22
Hoi B767-300, niet dat ik overdreven ongerust ben maar ik vind het toch wel leuk om te volgen.
En aangezien ik jou inschat als een super expert wat vragen.
Wij vliegen maandag met de OR317 naar Sanford.
Natuurlijk zal ook Tui te maken hebben met veranderende tijden en eventueel afsluiten van vliegvelden deze week in Florida.
Kan ik nou ergens zien waar ons toestel zich in de loop van de week bevind en op die manier proberen in te schatten of en hoeveel we vertraging zouden kunnen verwachten?
Alvast bedankt voor je antwoord.
Hai Frans,
Geen zorgen, jouw vlucht van TUI heeft nagenoeg geen last. Die 2 vluchten naar Florida per week brengen niet zoveel problemen.
Je krijgt de machine de PH-TFL. Schema voor aankomende dagen. All times NL (UTC+2)
D 06-10-2016 07.50 07.52C OR 337 AMS-VRA-CUN 788 PHTFL
A 07-10-2016 07.50 OR 338 VRA-CUN-AMS 788 PHTFL
D 07-10-2016 11.00 OR 365 AMS-BON-CUR 788 PHTFL
A 08-10-2016 09.35 OR 366 BON-CUR-AMS 788 PHTFL
D 08-10-2016 12.15 OR 373 AMS-AUA-BON 788 PHTFL
A 09-10-2016 11.20 OR 374 AUA-BON-AMS 788 PHTFL
D 09-10-2016 12.55 OR 669 AMS-TFS 788 PHTFL
A 09-10-2016 22.55 OR 760 TFS-AMS 788 PHTFL
D 10-10-2016 09.45 OR 317 AMS-SFB-MIA 788 PHTFL
All subject to change!
De vlucht van morgen is vertraagd naar zaterdagochtend. Dit is een andere machine, de PHTFK
Deze komt zondagochtend terug en pakt vanaf daar zijn rotaties met een lichte vertraging weer op.
D 07-10-2016 15.15 09.00E OR 317 AMS-SFB-MIA 788 PHTFK
A 08-10-2016 13.45 07.00E OR 318 AMS-SFB-MIA 788 PHTFK
D 08-10-2016 16.25 OR 557 AMS-LPA Now on 763 PHOYI
A 09-10-2016 02.20 OR 558 LPA-AMS on 763 PHOYI
D 09-10-2016 07.50 09.00E OR 337 AMS-VRA-CUN 788 PHTFK
A 10-10-2016 07.50 08.30E OR 338 VRA-CUN-AMS 788 PHTFK
D 10-10-2016 10.30 OR 363 AMS-AUA-CUR 788 PHTFK
En de 3e machine PH-TFM doet:
A 06-10-2016 14.30 17.55A OR 394 SXM-CUR-AMS 788 PHTFM (vertraagd door probleem aan het toestel. Inmiddels verholpen)
D 06-10-2016 16.50 19.00E OR 611 AMS-PMI 788 PHTFM
A 06-10-2016 22.45 00.30E OR 612 PMI-AMS 788 PHTFM
D 07-10-2016 09.00 OR 347 AMS-PUJ-MBJ 788 PHTFM
A 08-10-2016 08.40 OR 348 PUJ-MBJ-AMS 788 PHTFM
D 08-10-2016 11.15 OR 367 AMS-CUR 788 PHTFM
A 09-10-2016 07.50 OR 368 CUR-AMS 788 PHTFM
D 09-10-2016 12.55 OR 393 AMS-SXM-CUR 788 PHTFM
A 10-10-2016 11.30 OR 394 SXM-CUR-AMS 788 PHTFM
D 10-10-2016 14.15 OR 341 AMS-POP-PUJ 788 PHTFM
Wat een heerlijke job heb jij b767-er (Denk ik)
b767-300er
07-10-16, 17:12
Ik heb een hele leuke job.
Hopelijk heeft vraagsteller wat aan mijn antwoord. Denk zomaar dat hij al druk aan het pakken is voor zijn wintervakantie...
Ik heb een hele leuke job.
Hopelijk heeft vraagsteller wat aan mijn antwoord. Denk zomaar dat hij al druk aan het pakken is voor zijn wintervakantie...
B767-300er, hartstikke bedankt voor je info.
Ik heb het tot nu toe helemaal gevolgd.
Ben blij met je info zo krijg ik ook idee wat er gebeurd.
Ben toch wel blij dat ik niet het toestel had geboekt wat gisteren zou vertrekken en nu pas vandaag om 11:37 uur is vertrokken.
Ik ben vol goede hoop voor maandag.
Ook blij om te horen dat ons huis de storm probleemloos heeft doorstaan.
b767-300er
08-10-16, 21:00
B767-300er, hartstikke bedankt voor je info.
Ik heb het tot nu toe helemaal gevolgd.
Ben blij met je info zo krijg ik ook idee wat er gebeurd.
Ben toch wel blij dat ik niet het toestel had geboekt wat gisteren zou vertrekken en nu pas vandaag om 11:37 uur is vertrokken.
Ik ben vol goede hoop voor maandag.
Ook blij om te horen dat ons huis de storm probleemloos heeft doorstaan.
Je krijgt wel een ander toestel. Er wirdt wat gehusseld door het latere vertrek van de TFK van vandaag (1130 ipv 0900)
Morgen doet de TFK de Canaren, de TFM de Cancun en de TFL de Sint Maarten. Dot betekend dat jij maandag de TFK gaat krijgen!
b767-300er
09-10-16, 07:47
Verwacht geen verdere vertragingen.
Wel volgeboekte kist. Geen vrije stoelen in Economy en Comfort.
b767-300er
09-10-16, 08:10
De plannen:
A 08-10-2016 13.45 09.37C OR318 SFB-MIA-AMS 788 PHTFK
D 09-10-2016 13.00 OR679 AMS-TFS 788 PHTFK
A 09-10-2016 22.55 OR670 TFS-AMS 788 PHTFK
D 10-10-2016 09.45 OR317 AMS-SFB-MIA 788 PHTFK
A 09-10-2016 07.50 08.07C OR376 CUR-AMS 788 PHTFM
D 09-10-2016 07.50 14.30C OR337 AMS-VRA-CUN 788 PHTFM
Delayed due to late incoming TFK from MIA/SFB (Matthew) and a technical inspection of the TFM
A 10-10-2016 07.50 14.00C OR338 VRA-CUN-AMS 788 PHTFM
D 10-10-2016 14.15 16.00C OR341 AMS-POP-PUJ
Delayed due to very late incoming TFM from CUN
A 09-10-2016 11.05 10.56C OR374 BON-AUA-AMS 788 PHTFL
D 09-10-2016 12.55 OR393 AMS-SXM-CUR 788 PHTFL
A 10-10-2016 11.30 11.00C OR394 SXM-CUR-AMS 788 PHTFL
D 10-10-2016 10.30 13.00C OR361 AMS-AUA-CUR 788 PHTFL
Delayed due very late incoming PHTFM from CUN so no aircraft available at original departure time
Wij vliegen op 11 november naar SFB. Nu hadden we eerst als vluchttijd 09.35 uur en deze is onlangs verzet naar 06.25 uur. We vliegen met een Boeing 767. Nu zie ik op het ticket staan: uitvoerende maatschappij "Jetairfly". Kan ik er van uit gaan dat Tui voor deze vlucht een toestel van Jetairfly (alhoewel tegenwoordig ook TuiFly) gebruikt? Geen probleem hoor, maar gewoon nieuwsgierig :)
Wij vliegen op 11 november naar SFB. Nu hadden we eerst als vluchttijd 09.35 uur en deze is onlangs verzet naar 06.25 uur. Oh dan ben je wel lekker vroeg op SFB ;) ( Wel even opletten met je autohuur )
b767-300er
27-10-16, 08:37
Correct. Er is onderhoud aan de TUI vloot op dat moment.
Oh dan ben je wel lekker vroeg op SFB ;) ( Wel even opletten met je autohuur )
Dat klopt! Verwachte aankomsttijd is nu 10:50 uur ongeveer. Heb de autohuur al verzet. Koste wel een dag extra huur, maar goed die hebben we ook. Eerlijk = eerlijk :) Hopen dat het zo blijft.
Correct. Er is onderhoud aan de TUI vloot op dat moment.
Bedankt voor het antwoord. Wel fijn dat ze dat zo onder elkaar kunnen oplossen toch? We zijn benieuwd!
Zijn er mensen die regelmatig met TUI vliegen en hierover advies weten:
Wij gaan 21 april naar Florida (lekkere dure datum op TUI echt 500 euro duurder dan een week eerder of later, maar zij zo)
Nu willen wij eigenlijk een last minute boeken gezien dat aanzienlijk goedkoper is, we zouden nu voor 14 dagen rond de 4000-5000 uitkomen
persoonlijk denken wij dat met een last minute dat zeker de helft scheelt.
TUI raadt het ons ten strengste af, gezien hun vliegtuigen bijna altijd wel vol zitten.
Wij zijn vrij makkelijk verder, hotel of plek maakt ons niet uit waar we terecht kunnen qua last minute.
Zijn er meer mensen die veel met TUI vliegen en regelmatig last minute?
Ik denk dat het erg afhankelijk is van de periode waarin je wilt vliegen. Als dat het begin vd meivakantie is dan lijkt het me logisch dat het duurder is en dat je een lastminute voor die datum gerust kunt vergeten.
Waarom kijk je niet naar andere maatschappijen ?
AirBerlin bv. vliegt rechtstreeks vanaf Dusseldorf naar Miami, Fort Myers en Orlando.
Waarom wil je persé met TUI vliegen? Als je bijvoorbeeld met een overstap vliegt of vanaf Dusseldorf dan ben je echt veel goedkoper uit.
TUI heeft inderdaad soms leuke last-minute aanbiedingen maar ik denk niet dat je die voor de Meivakantie gaat krijgen. Daar zou ik dus niet op gokken.
b767-300er
14-12-16, 10:06
Ik denk dat vraagsteller een pakketreis wil boeken en daarom met TUI vliegt.
Uiteraard zal TUI het afraden (wij van WC eend presenteren....)
Maar eerlijkheidshalve zou ik de gok op die datum ook niet wagen. TUI zit de meivakantie echt vol. Maar kijk ook eens naar alternatieve reizen cq paketten...
marjolijne
14-12-16, 18:43
Er is dan meivakantie, dus ga er maar van uit dat de prijzen niet lager worden.
Alleen maar hoger.
Volgens mij vroegen ze vorig jaar 1000 euro voor een ticket
Deze vluchten zitten tijdens een vakantie vaak vol, dus waarschijnlijk klopt het wel wat ze zeggen.
Schoolvakanties zijn bij TUI altijd duur.
Wij gaan half januari met TUI. Is het aan te raden om stoelen te reserveren als je met z'n tweeën gaat? Of zit je dan in het algemeen wel bij elkaar?
b767-300er
14-12-16, 19:09
Ik doe het altijd wel.
Vaak wordt je wel bij elkaar ingedeeld. Soms
Met een gangpad ertussen. Soms achter elkaar. Nadeel van de dreamliner is de 3-3-3 seating, aangezien TUI vakantievlieger is heb je daar aan boord weinig alleenreizenden en zodoende zit je al snel met een gangpad ertussen. Ik zou die paar tientjes gewoon betalen.
b767-300er
14-12-16, 19:12
Hou rekening mee dat reserveren 21 dagen voor de heenreis kan voor de heenreis en voor de terugreis 35 dagen voor de terugreis, exact op het tijdstip van vertrek omgerekend naar Nederlandse tijd.
Bij vakanties korter dan 2 weken reserveer je dus eerst de terugreis en later de heenreis.
Zit je graag bij het raam, reserveer dan de stoelen aan de H-J zijde. Anders heb je tijdens de vluchten de zon continue op je ramen staan.
Wij vliegen aankomende paasvakantie met Tui vanuit Schiphol naar Sanford.
Er zijn de laatste dagen veel berichten op het nieuws ivm technische makementen, vertragingen, vliegen met een gat in de deur?! ... met hun Dreamliner.
Als je verder leest zijn de reviews ook niet denderend ...
Toch wel ongerust...
b767-300er
15-12-16, 15:02
Ik kan je met zekerheid zeggen dat vliegen met "een gat in de deur" niet gaat.
Afgelopen week stond er 1 machine in onderhoud en een ander is inderdaad teruggekeerd door een deurprobleem. Dit heeft wat vertraging veroorzaakt voor die betreffende vlucht die meteen uit het schema is getild om de rest van de vluchten wel op tijd te laten gaan... Verder 1 machine een vogelaanvaring op de Kaapverdische Eilanden...
Een kennis van mij kreeg afgelopen zaterdag ook te horen dat ze een ander vliegtuig hadden ri Curacao en had op haar boardingpass 'free' staan. Alle stoelreserveringen waren vervallen. Dat lijkt me nogal een rommeltje worden.
b767-300er
16-12-16, 06:40
Ter aanvulling. Echt serieuze incidenten vind je hier.
http://www.avherald.com
@b767-300 er:
wij hebben Jetairfly geboekt (super aanbieding). 17-01 BRU - MIA (via MCO) en 28-1 MIA - BRU. Ik ben aan kijken welk vliegtuig wij gaan en info aan verzamelen voor overstap in MCO.
Ik heb via de site vluchtschema.nl gekeken en daar zag ik staan dat toestel 788 betreft. (waar ik op hoop)
Via Tuifly of Jetairfly kan ik het niet achterhalen. Op Seatguru staat met vluchtnummer TB217 weer een 767. Kun jij hierover iets zeggen?
En wie weet hoe de tussenstop verloopt? Neem aan uit toestel en via customs omdat we daar als eerste aankomen in VS.
b767-300er
18-12-16, 11:40
Hai
De vlucht gaat niet via MCO maar SFB als ik het goed heb.
Het vliegtuigtype is inderdaad 787-8 ovb wijzigingen.
Je gaat in SFB als eerste van boord. Door Customs en Immigratie. Koffer pakken en weer terug op de band zetten en vervolgens weer jnstappen.
SFB is inderdaad je POE (Point Of Entry)
Dank! Ik heb inmiddels de tuifly.be inlog gekregen en naar de stoelen gekeken. Daar staat nog het type 767 (2-4-2), dus ik kan beter nog even wachten met de stoelreservering :-)
Oké.. SFB ook prima, volgens mij kleiner dus wat beter met de Customs en Immigrations ;-D.
(ik heb trouwens in vliegtickets topic onze aanbieding geplaatst, retour BRU-MIA voor 255 euro) Groet!
b767-300er
18-12-16, 15:41
Zou kunnen.
Wellicht de 767 in onderhoud.
hoi, wij zijn een paar weken geleden ook van Brussel naar Miami gevlogen en dachten ook met de Dreamliner te gaan omdat dat stond op vluchtschema.nl Helaas heeft Jetairfly zn dreamliner op andere bestemmingen ingezet en vlieg je met de 767 naar Florida. Wij hadden zelf premium geboekt maar er is niets premium aan bij dit oude Arke toestel. Voorheen wel met de dreamliner vanaf Brussel gevlogen en dit was top. Wel goedkoop maar dan heb je ook niets. Ik hoop voor je dat ze de dreamliner weer inzetten. veel plezier alvast !!
Net weer op het nieuws. Monstervertraging van Tuifly. Passagiers moesten op zondag in Jamaica aankomen en zullen er pas dinsdag of woensd aankomen. 2 defecte toestellen. 2 weken geleden was dit net zo. Zal ik toch maar omboeken dan?Want ze komen erg veel in het nieuws de laatste periode.
Zal ik toch maar omboeken dan?Want ze komen erg veel in het nieuws de laatste periode.
Zou ik vooral doen. :rolleyes:
Misschien naar Lufthansa en dan getroffen worden door een staking.:cool:
Maar alle gekheid op een stokje wat is nou eigenlijk de kans dat het precies met jou vlucht fout gaat?
En als je naar een ander omboekt hoe groot is die kans daar?
Ik heb nu tig keren Arke, Tui.nl en Jetairfly gevlogen en ik heb een max vertraging gehad van minder dan 1 uur.
We vliegen in januari ook voor het eerst met TUI. We hebben daarvoor wel eens met Arke gevlogen (nooit naar Florida). We zien het allemaal wel.
We gaan ervan uit dat we van A naar B gebracht worden. Als dat een beetje op tijd is dan is het mooi meegenomen :cool:
Als je op FlightAware de geschiedenis kijkt van de OR317 en de OR318 van de afgelopen 4 maanden dan zie je dat er wel wat schommelingen zitten in de vluchtduur maar het verschil is eerder een half uur dan een uur.
b767-300er
20-12-16, 06:09
Net weer op het nieuws. Monstervertraging van Tuifly. Passagiers moesten op zondag in Jamaica aankomen en zullen er pas dinsdag of woensd aankomen. 2 defecte toestellen. 2 weken geleden was dit net zo. Zal ik toch maar omboeken dan?Want ze komen erg veel in het nieuws de laatste periode.
Over welke TUIFly hebben we het hier want dit is niet de Nederlandse tak in ieder geval... TUIFly Nederland vliegt op donderdag naar Jamaica en niet op zondag.
Dit bericht gok ik zo:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3034683/2016/12/19/Vliegtuig-met-2-dagen-vertraging-naar-Jamaica-Er-werd-gevochten-aan-de-gate.dhtml
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3027168/2016/12/09/Passagiers-TUI-landen-met-30-uur-vertraging-in-Brussel.dhtml
b767-300er
20-12-16, 09:32
Ah. De Belgen dus.
Julieke komt ook uit Belgie ;)
Wij vliegen 20 januari heen met de Dreamliner van Amsterdam naar Orlando en op 27 januari terug van Miami met de 767-300 volgens de boeking. Is dit een foutje of gaat de Dreamliner in onderhoud? Thuis komen doen we wel maar ik vond de Dreamliner toch wel erg relaxed met een nachtvlucht.
Een vliegtuig is volgens mij een vliegtuig... ;)
Een 767 heeft toch dezelfde vlucht!
b767-300er
20-12-16, 16:03
Wij vliegen 20 januari heen met de Dreamliner van Amsterdam naar Orlando en op 27 januari terug van Miami met de 767-300 volgens de boeking. Is dit een foutje of gaat de Dreamliner in onderhoud? Thuis komen doen we wel maar ik vond de Dreamliner toch wel erg relaxed met een nachtvlucht.
Klopt. TFK heeft een 1000 uurs beurtje die dag.
Enneh. Er zit wel degelijk verschil tussen een 78 en een 76
Op een 78:
-lucht is schoner
-stoelen zijn breder
-beenruimte is meer
-vlucht is sneller
Dank voor je antwoord, zoals ik al schreef het maakt niet uit hoe ik thuis kom maar mijn ervaring is dat ik na een vlucht met een Dreamliner buiten het plezierigere vlieger ook minder last van een jetlag heb. We hebben voor de terugreis premium geboekt dus zal met de ruimte best goed komen....
b767-300er
20-12-16, 19:46
Tsja. Ook de Premium Confort in de 76 haalt het niet bij de 78.
Dat van de jetlag kan goed kloppen. Er heerst een ander klimaat aan boord.
Wij zitten toch serieus te denken om met Tui te vliegen in mei. We hebben nu vluchten in optie staan.
Weet iemand hoeveel consumpties kosten tijdens de vlucht? Dus hoeveel betaal je voor een maaltijd? Ook ben ik benieuwd of je tussendoor bijvoorbeeld gratis water aangeboden krijgt. Ik hoef namelijk geen limonade tijdens de vlucht. Ik vind het fijner om tussendoor water te drinken.
***ik heb het antwoord al gevonden via tui.nl****
Dankzij jullie hulp heb ik geboekt, uiteindelijk een andere datum kunnen regelen gezien de hoge prijzen van 21 april
We vertrekken nu 17 april met de 787 Dreamliner comfort om 9:45 en aankomst 13:50 in Sanford!
Zijn fijne vliegtijden vinden wij persoonlijk, niet al te vroeg of te laat.
Comfort geboekt voor net dat wat meer ruimte, zijn nu op de plattegronden aan het kijken voor de fijnste stoelen.
Weet iemand overigens als de stoelen die vooraan staan bij bijvoorbeeld rij 10 (de blauwe stoelen) de armsteunen omhoog kunnen? of mis ik nu wat common sense dat de armsteunen standaard niet omhoog kunnen op de voorste rij?
b767-300er
08-01-17, 20:10
Op de voorste rij kunnen de leuningen inderdaad niet omhoog. Het tafeltje zit dan namelijk in je leuning weggewerkt.
Inderdaad bij elk vliegtuig.
Als je comfort hebt geboekt en je wil later een stoel bij het raam en in het midden reserveren, wat ben je dan ongeveer kwijt?
Ik kan nergens ergens een duidelijk antwoord vinden. Ik probeer nu uit te vogelen, welke maatschappijen uiteindelijk het goedkoopste zijn.
Mijn man wil graag met Tui vliegen. Op zich qua prijs heel erg gunstig. Echter moet je wel alles extra betalen, waaronder eten/ drinken aan boord, entertainment en eventueel stoelreservering.
Ik vind dit jaar de keuze erg lastig. Echt een luxe probleem. :confused:
b767-300er
09-01-17, 06:26
Stoelreservering is gratis als je de toegewezen stoelen accepteerd. Wil je die wijzigen, dan kost je dat circa 12-15 euro per stoel per enkele reis. Wil je stoelen met nog meer beenruimte etc dan loopt dat nog een beetje op.
Oftewel. Stoelreservering is gratis. Wil je de toegewezen stoelen wijzigen dan betaal je daarvoor.
Entertainment lekker zelf regelen op de tablet en de prijzen van het eten staan op de TUI website. Eerste maaltijd is gratis.
Dank je wel. We zijn best wel enthousiast over vliegen met TUIfly. We zijn wel goede service gewend via bijvoorbeeld KLM, Lufthansa, United en Delta, maar ach....wat is goede service? Als ze maar vriendelijk zijn :o
We zullen het zien, we krijgen vandaag de offerte toegezonden.
Oftewel. Stoelreservering is gratis. Wil je de toegewezen stoelen wijzigen dan betaal je daarvoor.
Onze stoelen stonden eerst beide in het gangpad dus uit elkaar. Ik had toen 1 stoel opgeschoven naar een plek aan het raam maar nog niet bevestigd. Maar omdat ik het scherm een tijdje open had laten staan had het systeem mijn oorspronkelijke stoel al vergeven aan een andere klant. Dus toen zaten we opeens beide naast elkaar. Gratis :)
Niet bewust zo gedaan maar wel handig :cool:
Hou rekening mee dat reserveren 21 dagen voor de heenreis kan voor de heenreis en voor de terugreis 35 dagen voor de terugreis, exact op het tijdstip van vertrek omgerekend naar Nederlandse tijd.
Bij vakanties korter dan 2 weken reserveer je dus eerst de terugreis en later de heenreis.
Zit je graag bij het raam, reserveer dan de stoelen aan de H-J zijde. Anders heb je tijdens de vluchten de zon continue op je ramen staan.
TUI heeft dit in de herfst aangepast met de introductie van hun nieuwe online stoelreserveringssyteem. Nu kan je exact 30 dagen (op de minuut nauwkeurig) voor het vertrek van de heenvlucht je stoelen reserveren voor zowel de heenvlucht als de terugvlucht.
Het systeem zal in eerste instantie een gratis stoelreservering aanbieden, waarbij reisgezelschappen zoveel mogelijk naast elkaar worden gezet. Je kan dus nu gratis naast elkaar zitten, als je maar zorgt dat je op tijd inlogt om de stoelen vast te leggen. Uiteraard kan je tegen betaling nog steeds je eigen voorkeursstoel(en) reserveren.
Edit:
Oeps zie net dat b767-300er net een paar posts hierboven hetzelfde zegt. (Sorry voor de herhaling :o)
b767-300er
14-01-17, 17:35
Geen Probleem Fred. (Ook aktief op scramble btw?)
b767-300er
20-01-17, 20:05
Kogel door de kerk. TUI NL gaat zijn 3 dreamliners uniform inrichten, dus niet meer met 2 Types vliegen. Hiermee gaat het recht tegen de wens van het moederbedrijf in.
De nieuwe configuratie gaat worden: 25 Star, 99 Comfort, 181 Economy.
Operationeel vanaf zomer 2017.
(Momenteel 2 kisten die 18 star, 108 Comfort en 181 economy hebben en 1 kist met 47 premium, 93 Comfort en 160 Economy)
Uitgesteld tot winter 2017/2018.
Wij vliegen 17 april om 9:45 en komen aan om 13:50, kan ik hier vanuit gaan dat hier relatief weinig wijzigingen in komen? Uiteraard begrijp ik dat het pas definitief is wanneer je in de lucht zit, maar zijn dit de lijdende tijden op het moment?
@B767: is het 'normaal' dat een Dreamliner al na 20 minuten extra cirkelen in de problemen komt qua brandstof? Ik vond het een heel bijzonder verhaal en het stelde mij niet echt gerust.
Verleden jaar hebben wij met Transavia boven Kefalonia een half uur gecirkeld en zijn toen nog 40 minuten verder uitgeweken naar Athene door het weer en dat was geen enkel probleem. Deze berichten gaven mij nu niet echt een safe gevoel om met TUI te vliegen.
b767-300er
20-02-17, 09:12
Als je zoals iedere buitenstaander weinig kennis van zaken hebt, dan kan ik me voorstellen dat je dat gevoel geeft. Echter is de veiligheid bij die vlucht niet in het geding geweest. Ook bovengenoemd voorbeeld van Transavia weet je niet if er een mayday is afgegeven, negen van de 10 may days in dat soort landen haalt de media niet eens. Overigens over Transavia, die had een soortgelijk iets bij een landing op Rotterdam in de zomer en op Barcelona onlangs ook.
Zonder al te diep inhoudelijk op deze case te willen en kunnen reageren (de onderzoeksraad voor de veiligheid start zover ik weet namelijk niet eens een onderzoek naar deze vlucht) zijn er een aantal regels in de vliegerij.
Je hebt altijd nog 30 minuten brandstof aan boord als je geland bent (verplicht!!!)
Je moet voldoende brandstof hebben om naar een Alternate te vliegen. Voor een longhaul vlicht is dat vaak Brussel en Dusseldorf (circa 45 minuten)
Je moet brandstof hebben voor een eventuel tegenslag. (Holding fuel)
Het holden duurde zon minuut of 20, en hierna was er niet genoeg brandstof meer aan boord om naar een eventuele Alternate te vliegen. Op dat moment ben je comitted aan schiphol en als je dan dreigt onder dat minimum te komen geef je een mayday af. Is een standaard procedure en komt wel vaker voor.
Als je op een longhaul vlucht onderweg iets meer tegenwind hebt en je moet 20 minuten holden zit je er al snel aan dat je je alternate niet meer kan bereiken. Ben wel met je eens dat het in dit geval wel erg "snel" is gegaan, wat erop kan duiden dat men onderweg wat tegenslag heeft gehad (lager heeft moeten vliegen of om noodweer heen moeten vliegen)
Allemaal factoren die (negatief)van invloed zijn op het brandstofverbruik.
Naar verluid is deze vlucht geland met nog 45 minuten brandstof aan boord.
TUI heeft geen brandstof-competitie zoals Ryanair dat heeft.
De vliegers willen ook gewoon thuis komen :)
Mooie uitleg b767-300er. Heb me er geen moment druk om gemaakt, dacht al dat het ongeveer zo in elkaar stak.
@Zaliyah: ik heb nu denk ik 4 keer gevlogen met Arke/TUI, en nooit een wijziging gehad, deze tijden liggen redelijk vast. Is volgens mij ook niet te vergelijken met tijden die vaak wijzigen bij bijvoorbeeld United o.i.d.
Naar verluid is deze vlucht geland met nog 45 minuten brandstof aan boord.
Als dat zo is was de Mayday call dus helemaal niet nodig geweest. Ik meen op de tape 'Committed' gehoord te hebben, of 'Dedicated' (wat niet de juiste terminologie is), en dat houdt in dat je dus geen brandstof meer hebt voor zelfs een doorstart gevolgd door een kort rondje terug naar dezelfde baan. Dat zou duiden op (veel) minder dan 30 minuten brandstof. Hoe je in zo'n situatie kunt belanden heeft -ER netjes uitgelegd.
Korte verhaaltje over de opbouw van de brandstofhoeveelheid die normaliter wordt meegenomen (voor wie het boeit):
- taxi fuel: brandstof van motorstart tot je aan de baan staat.
- trip fuel: brandstof van start tot landing
- contingency fuel: brandstof voor onvoorziene omstandigheden onderweg. Onweer waar je omheen moet, andere route dan gepland, ongunstige hoogte, meer of minder tegen/mee wind.
- alternate fuel: van doorstart op de originele bestemming tot aan de landing op de geplande uitwijkhaven
- final reserve fuel: genoeg om bij je uitwijkhaven nog 30 minuten te kunnen cirkelen. Met dit getal MOET je minimaal landen, dreig je om wat voor reden dan ook daar onder te vallen is een verplichte Mayday.
- extra fuel: precies wat het zegt. Als de bemanning om wat voor reden dan ook verwacht meer brandstof te gaan gebruiken dan standaard (bv dichte mist op Amsterdam) mag je zoveel je nodig acht bijtanken. Kort rapportje naar de baas en je hoort er nooit meer wat van. Zomaar 'volgooien' kan niet, dan ga je over je maximum startgewicht heen. Op hele lange vluchten is de hoeveelheid die je extra kunt tanken soms beperkt. Bijvoorbeeld een 767 die in de winter met veel tegenwind naar FL moet heeft niet al teveel ruimte voor extra brandstof.
Beiden bedankt voor de uitleg, heren :up:
Zeker interessant!
Hij had gewoon moeten doorgeven dat ie te weinig brandstof had.
Dan vraagt do toren: "Do you want to declare an emergency for this"?
Met een "JA" antwoord en confirmatie hiervan uit de cockpit krijgt ie altijd toestemming om te landen.
Maar een Mayday call was beslist onnodig en zelfs ongewenst.
Een Mayday call is geheel iets anders dan declaring an emergency for shortage of fuel.
Bovendien declare je een emergency because of fuel shortage for Low fuel "eigenlijk" pas wanneer je zogezegd floating on air of fumes bent.
En dat komt eigenlijk vrijwel nooit voor vanwege de regelgeving voor Fuel en holdings.
Maar het kan natuurlijk best wel zijn dat ze wel degelijk een emergency declaration for shortage of fuel hebben afgegeven maar dat de pers daar weer een héél sensatieverhaal van hebben gemaakt. Want de uitspraak: "Mayday, Mayday, Mayday" heeft veel meer impact op de lezers van een krant.
b767-300er
21-02-17, 06:47
. Op hele lange vluchten is de hoeveelheid die je extra kunt tanken soms beperkt. Bijvoorbeeld een 767 die in de winter met veel tegenwind naar FL moet heeft niet al teveel ruimte voor extra brandstof.
En daarvoor zitten er nu Winglets op een TUi 767!
Tis geen Martinair he...
Hallo florida experts :),
Ik vlieg binnenkort met tui naar sanford. Op de terugweg vliegen we dan via Miami heb ik begrepen.
Voor zowel de heen als de terugweg hebben we stoelen gereserveerd bij de nooduitgang zodat de beentjes een beetje gestrekt kunnen worden :).
Vroeg me alleen af hoe dit gaat op de terugweg? Want als wij instappen op sanford zitten de mensen die nog op de heenweg zijn naar Miami nog in het toestel? Geldt onze stoelreservering dan vanaf sanford of pas vanaf Miami?
Alvast bedankt!