Welkom op het Florida Forum!


Dé grootste online community over Florida


  •  » Heb je vragen over je vlucht, accommodatie of autohuur?
  •  » Wil je graag advies voor je reisschema?
  •  » Wil je graag anderen vertellen over je mooie Florida reis?

...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!


Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!

p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!


Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.


Pagina 10 van de 31 EersteEerste ... 8910111220 ... LaatsteLaatste
Resultaten 91 tot 100 van de 305

Onderwerp: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

  1. Top | #91
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Jun 2005
    Berichten
    560

    Standaard Re: Fooien: hoe en wat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yftie Bekijk Berichten
    Moet je in restaurants/snackbars in de pretparken zelf ook fooi geven?
    Restaurant: ja, snackbar: nee, tenzij je vindt dat ze erg goede service hebben verleend of ze iets speciaals voor je hebben gedaan.

  2. Top | #92
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Jun 2005
    Berichten
    560

    Standaard Re: Fooien: hoe en wat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renske1978 Bekijk Berichten
    Nou ja wij hebben weleens toeristische attracties bezocht en bijvoorbeeld een leuk boottochtje gemaakt, wij waren echt de enigen die een fooi gaven terwijl al die amerikanen maar wat snel van boord af gingen. Ik denk dus echt dat het allemaal wel meevalt.
    Het feit dat de gemiddelde Amerikaan op vakantie in Florida niet tipt wil niet zeggen dat het allemaal wel meevalt. Amerikanen tippen echt voor de meest onzinnige dingen. Onderstaand een verhaal van een iemand wiens vrouw in New York naar de kapper was geweest om even haar haar te laten stylen. Need I say more?

    You are in the US on a holiday and want to go to a famed Beverly Hills or Manhattan hairstylist. If you do, take your credit card and a pocket of cash. My wife loves to tell the story of her first US hair experience. She booked into a famous Manhattan stylist in the Plaza Hotel for a simple blow dry. She sat down in the chair. An assistant asked her if she would like a coffee or tea. She said yes. The tea was delicious. The assistant discreetly left an empty envelope next to her. Another employee washed her hair. After a great wash and massage, the person left another envelope next to her. Then the hairstylist did the blow dry. He left an envelope. My wife did not have a clue what the envelopes were for. Nobody explained it. She paid for her blow dry and left. It was only a few weeks later when she was talking to an American friend she was informed she should have left maybe $US2 or $US3 tip for the tea. About $US3 to $US5 to the person who washed her hair and to the stylist a 20 per cent tip based on the cost of the $US100 blow dry. She hasn't been back.

  3. Top | #93

    Standaard Re: Fooien: hoe en wat

    indien er '18% Gratuity will be added to parties of 6 or more' op de menukaart staat, houdt dat dan in dat indien je bijvoorbeeld met z'n tweeën eet, je geacht wordt gewoon een tip te geven (15 a 20% afhankelijk van de service).
    Maar indien je met 6 of meer mensen eet, de tip er automatisch bijkomt?

  4. Top | #94
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Jun 2005
    Berichten
    560

    Standaard Re: Fooien: hoe en wat

    Kijk eens even op deze link http://www.tripadvisor.com/Travel-g1...Etiquette.html. Let wel, het is en blijft een richtlijn. Wat je geeft bepaal je natuurlijk altijd zelf. Daarbij is het van belang wat je zelf vindt wat een bepaalde dienst je waard is. V.w.b. valet. Normaal gesproken geef ik $2 tot $6. Het bedrag hangt een beetje van de omstandigheden af. Standaard geef ik gewoon $2. Als ze wat extra voor me doen dan geef ik wat meer. Bijvoorbeeld als valetmedewerker voor me door de regen moeten om de auto op te halen, netjes de deur voor ons beiden open houdt of indien ze voor mij bagage in de auto laden. Zoals je al aangaf: ‘oefening baart kunst’. Een wat maakt het uit indien iemand verbaast opkijkt omdat hij een goede tip heeft gekregen? Dat is toch alleen maar leuk om te zien.
    Laatst gewijzigd door Michael66; 04-01-10 om 06:00. Reden: full quote eruit

  5. Top | #95
    Vaste Bezoeker Hannah's Avatar
    Ingeschreven
    May 2007
    Berichten
    91

    Standaard Re: Fooien: hoe en wat

    Wij zijn wat fooien betreft ook wat naïef denk ik. Restaurants e.d. begrijpen we. Maar hoe zit het met bijvoorbeeld busritten?

    Wij nemen de Magical Express van MCO naar ons Disneyhotel. Hoeveel tip je de buschauffeur dan?
    Groeten Hannah!
    ryanenhannah.blogspot.nl

  6. Top | #96
    Florida Fanaat JKG's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2008
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    1.539

    Standaard Re: Fooien: hoe en wat

    Hannah, ik zou dan als je een tip wilt geven, 1 dollar per persoon doen.
    Bij bijv. busritje van autohuurstation terug naar luchthaven doe ik altijd 1 dollar per koffer.

  7. Top | #97
    Florida Fanaat JKG's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2008
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    1.539

    Standaard Re: Fooien: hoe en wat

    Vanmorgen op het nieuws, een bad tipper die met een petitie rondgaat omdat ze het niet normaal vind dat ze niet gewenst is in een restaurant waar ze meerdere malen geen fooi gaf;

    http://www.todaysthv.com/news/ksink/...00150&catid=70

    Moest er wel even om lachen, zo moeilijk doen. Ze kan zich beter een beetje inlezen over het salaris van de mensen die haar bedienen.

  8. Top | #98
    Florida Groupie Lindaa's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2009
    Locatie
    Bonita Springs
    Berichten
    251

    Standaard Re: Fooien: hoe en wat

    Dat salaris kan wel laag zijn, maar reken eens uit hoeveel klanten 1 waiter in een uur bediend. Stel dat hij/zij 20 dollar fooi krijgt, boven op de 2,50 dollar die ze verdienen (naar het schijnt, ik weet het niet, lijkt me wel iets meer te zijn), dan hebben ze toch echt niet te klagen?
    Laatst gewijzigd door Michael66; 30-04-12 om 17:23. Reden: fqe
    Life is one long insane trip. Some people just have better directions.

  9. Top | #99
    Florida Superfanaat Teleton's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2007
    Berichten
    4.244

    Standaard Re: Fooien: hoe en wat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lindaa Bekijk Berichten
    dan hebben ze toch echt niet te klagen?
    Zolang we netjes tippen, hoor je ze ook niet klagen!

    Ik kan me wel herinneren dat we, in de eerste jaren dat we naar de VS en Canada reisden, niet zo goed wisten hoe we met dat tippen moesten omgaan. We wisten wel dat het van ons werd verwacht, maar we voelden ons onzeker en waren er onhandig mee. Oefening baart kunst, nu tippen we heel bewust.

    Tip van Ton...:-$: Niet krenterig zijn, ruimhartig afronden vooral daar waar er iets extra's voor je wordt gedaan. Het gaat daarbij om kleine dingen. Wij rekenen een vriendelijk woord tijdens de maaltijd daar ook toe.



  10. Top | #100
    Florida Superfanaat
    Ingeschreven
    Oct 2004
    Locatie
    ZH
    Berichten
    2.323

    Standaard Re: Fooien: hoe en wat

    Ik lees en hoor toch iets anders.

    ......I noticed on our ticket that they added 18 percent gratuity and there was only 2 others with me at the time," Covington said.
    The menu clearly states a 15 percent gratuity will be added of parties of six or more. Covington complained but says she paid anyway...........

    Het restaurant telde dus anders dan op de kaart vermeld stond:
    a geen 15 maar 18 % bij de nota
    b ze was met 3 pers en niet met meer dan 6.

    En dat lijkt me nu echt 2 redenen voor een rechtlijnige Amerikaan(se) om te protesteren.

    Bovendien had ze onder (protest blijkbaar) toch betaald.

    Het lijkt me dan ook van het restaurant een beetje vreemd om haar dan gelijk als klant te weigeren met de mededeling, dat niemand haar wou bedienen of eten voor haar wou maken.

    De basis van het verhaal komt mij niet onbekend voor. Ik heb zelf ook een paar keer meegemaakt dat er op de rekening zonder meer een bedrag voor tip was bijgeteld, waar Amerikanen bezwaar tegen maakten. Zo van: Ik bepaal zelf wel wat ik geef. Zelfs 1 keer meegemaakt, dat een Amerikaan tip op tafel had achtergelaten en er bij de kassa nogeens (het stond daar aangegeven) 15% bijgeteld werd. Hij liep terug naar de tafel en liet zien dat hij meer dan 15% had achtergelaten, maar dat ze 15% blijkbaar genoeg vonden en hij dus niet meer gaf.

    Ik denk dan ook dat het huidige verhaal nog wel een andere zijde zal hebben.

    Knaapje



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •