Welkom op het Florida Forum!


Dé grootste online community over Florida


  •  » Heb je vragen over je vlucht, accommodatie of autohuur?
  •  » Wil je graag advies voor je reisschema?
  •  » Wil je graag anderen vertellen over je mooie Florida reis?

...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!


Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!

p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!


Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.


Pagina 1 van de 14 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 131

Onderwerp: Jetlag (en het voorkomen ervan)

  1. Top | #1
    Vaste Bezoeker Syl71's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2005
    Locatie
    Hengelo OV
    Berichten
    60

    Standaard Jetlag (en het voorkomen ervan)

    Hallo allemaal, hoe meer ik info opzoek, hoe meer vragen ik heb.
    Ik zal ze nog wel vaker gaan stellen denk ik :wink:

    Wie kan mij vertellen hoe een jetlag door kinderen ervaren wordt? Onze zoons zijn 7 en 2 en ik vraag me af hoe lang het bijvoorbeeld duurt eer ze daar over heen zijn. En wat zijn bijvoorbeeld goeie tips in deze?
    Met name ook bij terugkomst in Nederland, aangezien we zaterdags terug zijn en de oudste maandags alweer naar school gaat.

    Alvast dank, Sylvia

  2. Top | #2
    Florida Groupie ekkie50's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    498

    Standaard

    misschien kan je hier op dit forum antwoord vinden op je vraag over jetlag bij kinderen, of verder op internet. Eventueel zou je je huisarts even kunnen raadplegen (via het vragenuurtje?).

    Maar hebben jullie volwassenen er geen last van? Daar kan ik wel iets over zeggen. Wat ik persoonlijk heb ervaren is dat het aanwezig of afwezig zijn van jetlag sterk samenhangt met de vertrektijd van je vlucht, en het feit of je in het vliegtuig kan slapen of niet. Dit jaar had ik voor het eerst in m'n leven geen enkel last van jetlag. Een zegen. Door omstandigheden klopte dit keer alles: de vliegreis naar Florida startte om 11 uur 's avonds, en ik heb vanaf middernacht bijna de hele reis geslapen. Dat komt qua tijdstip vrij redelijk overeen met een nachtrust lokale tijd in Florida (Nederlandse tijd minus 6 uur) als je vroeg naar bed gaat....

    Voor het geval ik toch last zou krijgen, heb ik op advies van een vriendin een potje met Melatonine tabletten gekocht bij 1 van de vele vestigingen van Walgreens in Kissimee. Volgens haar helpt dat echt. Ik heb het na aankomst in Nederland wel ingenomen, maar ik had het eigenlijk niet nodig. Schadelijk is het middel niet, want het is een natuurlijk produkt.

    veel succes.
    Groeten van Eric!
    Ik hoop dit jaar weer naar Florida te gaan, net als alle voorgaande jaren.

  3. Top | #3
    Regelmatige Bezoeker
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Locatie
    Strijen
    Berichten
    33

    Standaard

    Ik ga nu al een aantal jaren met mijn kinderen naar de US en mijn ervaring is hoe kleiner ze zijn hoe beter ze ertegen kunnen. De heenreis levert eigenlijk de meeste problemen op, hoewel het valt allemaal wel mee.
    Je vertrekt meestal rond het middaguur en in het vliegtuig pakken ze dan al meestal een uurtje. Als je aankomt dan slaat de vermoeidheid toe en dan moet je ze eigenlijk zoveel als mogelijk wakker laten blijven. Als we dan aankomen in het hotel/villa dan gaan we meestal nog even zwemmen. Na het zwemmen gelijk naar bed, dan is het lokale tijd meestal rond een uur of 7/8. Dan is het in Nederland dus al midden in de nacht.

    De eerste nacht slapen ze vaak niet in 1 keer door. Ze zijn ook erg vroeg echt wakker. Bij ons meestal tussen 6 en 7. We gaan er dan ook vroeg uit, want zelf kan ik de eerste nacht ook niet echt uitslapen.

    Maar het belangrijkste is dus om ze niet gelijk na de landing te laten slapen, als je dat doet dan zijn ze midden in de nacht klaarwakker.

    Daarna ervoor zorgen dat je ze niet al te vroeg naar bed stuurt. Wij zijn er meestal met een dag of 2/3 helemaal vanaf en zitten ze in het juiste ritme.

    De terugreis verloopt eigenlijk vaak veel soepeler. We proberen ze direct na het vertrek vanuit Florida te laten slapen. Martinair vertrekt vaak in de avond dus dat werkt vaak goed. Als we met United vliegen dan vlieg je net na de middag richting Washington. Op de vlucht naar Washington blijven ze vaak wakker. IN het begin van de avond vlieg je dan terug en ook dan maken we het ze zo makkelijk mogelijk. Lekker op je schoot laten liggen (mijn kinderen zijn nu 4 en 7) en vaak vallen ze inderdaad in slaap. Zelf ben je vaak behoorlijk geradbraakt want zelf slaap ik dan slecht. Maar als we dan landen dan hebben ze vaak toch een uur of 6 echt liggen slapen. Dan is het zaak dat je bij thuiskomst wat gaat doen met ze, wij gaan dan vaak naar oma of zoiets om het verhaal te vertellen. Wat je ook doet, laat ze niet in de middag een uurtje gaan laten slapen. ALs je niet oppast dan is het thuis zo'n weldadige stilte dat jezelf ook in slaap dondert en dan wordt je met z'n allen rond 8 uur wakker en dan heb je die nacht dikke ellende.

    Die middag nadat we in Nederland weer geland zijn is vaak het moeilijkste. Vooral niet gaan slapen! Het is zelfs beter om dan gewoon laat naar bed te gaan. Daarna is het een dag of 2 ff lastig maar ok.

    Ik reis speciaal op donderdag naar huis omdat ze de maandag erop naar school moeten.

    Nou ja, ik weet niet of mijn verhaal voor iedereen werkt. Doe er je voordeel mee.

  4. Top | #4
    Regelmatige Bezoeker
    Ingeschreven
    Apr 2005
    Berichten
    37

    Standaard

    Oeps, wij komen maandag 2e pinksterdag terug en ze moeten dinsdag alweer naar school! Nou ja, ze zijn aanwezig zullen we maar zeggen. :lol:

  5. Top | #5
    Vaste Bezoeker
    Ingeschreven
    Mar 2005
    Berichten
    89

    Standaard

    Wij zijn hier ook altijd makkelijk/keihard in. We hebben de heenweg weinig last, zijn hooguit wat vroeg op en liggen er 's avonds iets vroeger in, terug zijn we allemaal nog zo'n kleine 2 weken een beetje uit ons ritme. Onze kinderen slapen niet of nauwelijks in het vliegtuig, zijn nu 9 en 11, maar maken deze reis al vanaf dat de jongste 3 was, en gaan gewoon de volgende dag naar school. 's Nachts kunnen ze niet slapen/worden ze midden in de nacht wakker, net als wij, en mogen ze met hun walkman op in bed liggen wachten tot ze weer wel in slaap vallen. Als ze mopperen vragen we ze of ze dan liever niet naar Amerika hadden gewild en dan is het gemopper zo weer over!

  6. Top | #6
    Stamgast Francien's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2005
    Locatie
    Schiedam/Bonita Springs FL
    Berichten
    177

    Standaard jetlag

    Het beste is om direct als je het vliegtuig instapt de horloges van iedereen op de tijd te zetten waar je heen vliegt. Verder nergens meer over praten met de kids. Als ze vragen hoe laat het is alleen de actuele tijd noemen en niet de oorspronkelijke tijd. Daar raken ze helemaal van in de war is mijn ervaring. De eerste nacht na aankomst is iedereen standaard om 3 uur 's nachts wakker. Dat is dan jammer. Even wat drinken en verder slapen. Het is tenslotte donker buiten. Kleine kids kan je goed foppen. Grotere kids houden zich maar een beetje in voor de medereizigers. Terugreis weer horloges direct goed zetten, 's avonds gewone nederlandse tijd naar bed en vroeg op. Vooral niet uitslapen! Wekker zetten. Ideaal als ze naar school moeten. Zitten ze gelijk weer in hun ritme. Verder zo min mogelijk praten over moeheid. Mijn kids zijn nu 11 en 13. We gaan al 10 jaar elke zomer, dus heb alle leeftijdfases meegemaakt met transatlantische vluchten. Nooit problemen gehad.
    Ze kunnen niet wachten tot we weer landen op "ons moerasland" (2 juli) en over jetlag heb ik ze nog niet gehoord. Heel veel plezier en goede reis!!

  7. Top | #7
    Moderator Michael66's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2004
    Locatie
    Gouda, Netherlands
    Berichten
    7.923

    Standaard

    Inderdaad geldt ook bij ons: hou jonger hij was hoe makkelijker het ging. Als je kind nog middagslaapjes doet, scheelt dat ook. Het ene slaapje verleng je en het andere wordt wat korter.

    De beste tip is ook wel: niet moeilijk over doen, gewoon het ritme oppakken. Op de heenreis is de dag gewoon "wat" langer: je begint de dag meestal al erg vroeg vanwege de leuke spanning en zo, en je dag eindigt ergens midden in de nacht Nederlandse tijd als je daar "op tijd" je bed induikt. Ik probeer de eerste avond daar binnen een uur na binnenkomst in het huis al m'n zoon klaar te hebben voor bed, nog eventjes TV kijken en dan naar bed. Hij mag altijd zelf een kamer uitzoeken (nee, niet die waar een televisie staat, die is voor pa en ma), dat vindt'ie fantastisch. En wij ook op tijd het nest in. De volgende ochtend is hij dan altijd vroeg wakker, maar dat is een mooi moment om even naar de Walmart te gaan voor wat boodschappen, die zijn toch 24 uur open. Dan die dag zeker niet naar het park gaan dat je het allerliefst wilt zien en waar je graag heel lang wilt blijven. Animal Kingdom of MGM zijn voor ons meestal het beste. Of - lekker rustig - alleen de landenpaviljoens van Epcot doen. Moe? Ja, maar wel iets leuks doen, en ook op tijd ophouden, rond een uur of drie-vier in de middag. Dan is het erg warm en slaat de vermoeidheid toe. Aftaaien in dat park en lekker de koelte opzoeken van een Mall of Walmart (die ijskast moet echt vol aan het begin van de vakantie). Dan op tijd eten en om 7 uur ligt mijn zoon (nu 5) alweer in bed en is het tijdsverschil kwijt.

    Terug is wat lastiger. Je vertrekt daar meestal in de middag (Delta, US etc) of laat (Martinair). Zeurende kinderen daardoor. Als je een tussenstop hebt kun je lekker even rondlopen (Cincinatti vond ik erg relaxed), dan weer instappen en doorvliegen. Drink onderweg zoveel mogelijk!! Je komt in Nederland meestal halverwege de ochtend aan. Douane, koffers etc kost een uurtje / anderhalf, afhankelijk van de drukte, dan auto halen (of wachten op ophalers / taxi) en je bent rond het middaguur of iets daarna weer thuis. Ikzelf slaap eigenlijk nooit onderweg en ben dan kapot. Pobeer dan meestal een uurtje of 2 te gaan slapen, niet langer. 's Avonds ook weer niet te laat naar bed. Zoon slaapt onderweg meestal al wat, zo vlak na de warme hap (te moe om veel te eten, daarom nemen we altijd een broodje mee zodat hij voordien al wat op heeft). Dan begint het drama van te moe zijn om te slapen, boos worden (ben zelf ook moe) en uiteindelijk valt'ie tegen mijn vrouw in slaap voor een uurtje of 5. Kort nachtje, maar daar trekt'ie de eerste dag thuis wel mee door, ook omdat'ie daar al zijn nieuwe spulletjes kan uitpakken en een plaatsje geven. Bezighouden is bij ons het belangrijkste, dan merken hij en wij de moekeid niet zo. Dan lichte maaltijd (soep met stokbrood of zo) en "gewone" tijd naar bed.
    De volgende dag soms nog wat hangerig, maar dat is al snel over. Ikzelf raak die dag meestal in een "coma" van een dag of drie. Maar daar stem ik mijn vrije dagen ook op af. Ik ga pas weer werken een weekje naa terugkomst. Tijd om uit te rusten van alle vermoeidheden, indrukken en heerlijkheden van Florida. Da's gewoon nog een verlenging van het vakantiegevoel"nagenieten.

    Lang verhaal, misschien heb je er wat aan. Ieders ervaringen zijn weer anders.

    Florida '98, '00, '02, '03, '04, '05, '06, '07, '08², '09, '11, '12, '13, '14, 15²

  8. Top | #8
    Florida Fanaat Eric's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Locatie
    Almere
    Berichten
    1.832

    Standaard

    Nou, ik herken veel punten uit je verhaal, en je haalt een paar heel belangrijke dingen aan, die ik al een paar keer hier op het forum heb genoemd.
    Probeer alsjeblieft niet de eerste dag naar Magic Kingdom te gaan (wat de meeste toch heel eigenwijs doen) maar vooral het Animal Kingdom is de eerste dag een perfecte keus, omdat dat vooral 's-morgens op zijn best is, 's-middags slapen de dieren of zijn ze in ieder geval minder actief.
    Bij thuiskomst heb ik ook net als iedereen echt last, en heb van alles geprobeerd (laat opblijven, middagdutje0 maar niks schijt te helpen.
    Voor een goede remedie houd ik me dan ook aanbevolen.
    Eric

  9. Top | #9
    Stamgast
    Ingeschreven
    Sep 2006
    Berichten
    179

    Standaard Jetlag

    Ik heb een vraagje voor de mensen die al een keer naar Orlando zijn geweest.

    We vertrekken om 12.55 uur, plaatselijke tijd, vanuit Miami.
    We komen om 8.15 uur, plaatselijke tijd, in Amsterdam aan.

    Heb je erg last van een jetleg? Me vriendin zou graag de volgende dag gewoon volleyballen om 15.00 uur. Is dit volgens jullie mogelijk, of zal ze echt veel last hebben van een jetleg?

    Alvast bedankt!

  10. Top | #10
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Apr 2005
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    371

    Standaard Re: Jetleg

    Het ligt er een beetje aan of je er tegen kan.
    Zelf heb ik terug een jetlag van 4 of 5 dagen. Slaap ook geen seconde in het vliegtuig. Mijn vriend die vaak meteen de dag er na weer moet werken heeft er veel minder last van.

    Ik denk dat het wel kan hoor!

    Groetjes Marjolijne



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •